AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday, 15 October 2012

Tips | Kenali peniaga yang menggunakan pelaris

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Angpa suka makan luaq dak? Maksud abg long makan kat luaq berbanding makan kat rumah. Angpa janga macam-macam pulak tau....Piat telinga baru tau. Otak tu like yellow pages ja sentiasa. Gggggrrrr!

Untuk pengetahuan am angpa, abg long ni boleh dikatakan spesis yang suka juga la makan kat luaq. Terutamanya kat kedai2 masakan panas seafood dan tom yam. Selalunya, kedai2 yang maha lazat tom yam dan sup ekor dia akan menjadi terjahan perut abg long secara tetap dan berpencen.

Tapi dalam2 kita duk makan kat luaq pernah dak kita cuba berfikir dan amik tau pasai pa kat sesetengah kedai tu punya la maha super duper power depa punya masakan. Tidak dinafikan yang tukang masak dia memang class five star. Tapi angpa jangan tak tau, ada juga sesetengah pengkedai ni yang guna pelaris untuk melariskan perniagaan depa. Kalau pelaris yang diguna macam ayat seribu dinar takpa, cuma takut pelaris ntahapaapa yang depa guna. Nanti kita sebagai pengguna yang naya.

Bukan abg long nak mengata, cuma dalam dunia ni banyak orang banyak la ragam dia. Sebagai pengguna ada eloknya kita berwaspada. Bukannya apa.....supaya kita tidak menjadi mangsa. 

Jadi, sebagai pengkongsian ilmu bersama, kat bawah ni abg long share serba sedikit bagaimana kita nak mengenali perniagaan yang menggunakan pelaris yang tak comel untuk memajukan perniagaan depa. Diulangi....pelaris yang tak comel....pelaris yang comel ada apa kita nak kisah. Betui dak?


Cara mudahnya nak tahu kedai itu ada pelaris (Khadam jin), angpa baca Ayat Qursi tiga (3) kali di luar dari kedai. Sebaiknya semasa dalam kereta atau ats kenderaan. Kemudian buka tingkap dan tiup tujuh (7) kali ke arah kedai tersebut. Angpa tak perlulah tiup macam maharaja bomoh fushhh kanan fushhh kiri...HiHiHi....Tiup ja perlahan-lahan sampai habis nafas (macam ustaz Ismail Kamus ajar). 

Sekiranya ada pelaris di kedai tersebut, 'khadam' tu akan marah dan angpa akan rasa seperti satu angin menerpa ke muka angpa. Kalau dah lagu tu, eloklah angpa jangan makan kat kedai tersebut. Pederas ja dari situ. 

Beberapa cara kat  bawah boleh juga angpa amalkan untuk mengelak sihir:-

1) Baca Al-Fatihah. (Mengikut bacaan yang betul dan tahu makna dia lagi comel)

2) Membaca tiga surah terakhir atau tiga (3) Qul setiap hari.

Ia berdasarkan hadith :
قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم : إقراء قل هو الله أحد , والمعوذتين , حين تمسي و حين تصبح , ثلاث مرات تكفيك من كل شيء ( رواه أبو داود والترمذي )
Ertinya : Baginda S.A.W telah berkata kepadaku : “Bacalah Qul Huwa Allahu Ahad” (al-ikhlas) dan (surah an-Nas) dan (surah al-falaq) sebanyak 3 kali ketika pagi dan petang, ia mampu mencukupkan kamu dari segala sesuatu.( At-Tirmidzi, Bab Doa yang disebut Ketika Ingin Tidur, no 3570 ; Sunan Abu Daud, Bab Apa Yang Dibaca Ketika Subuh, no 5072 ( Nuzhatul Muttaqin, no 1457 , 2/229 ) At-Tirmidzi : Hasan Sohih, An-Nawawi : Sohih.

Jadi, bersamalah kita semua berwaspada. Teringan pesan orang lama-lama, "Beringat sebelum kena lebih baik dari mencari penawarnya". Kepada sahabat2 semua, tolong sebarkan untuk pengetahuan orang lain juga.

Wallahualam

Barakallah fiikum

Credit foto: google images
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.