Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Tuesday 24 April 2012

Perniagaan Satu Ibadah | Hostel Raudhah


سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Ramai dikalangan kengkawan yang duk berbahas pasal gaji baru yang bakal masuk dalam akaun lagi dua hari. Macam2 komentar yang dibalingkan kat wall pesbuk, twitter, tagged, blog serta laman sesawang yang sewaktu dengannya....kecoh...hangat...hangit.....mereka berdiskusi. Pendek kata, isu gaji ni berada pada carta paling top buat masa ni. Ada yang berdiskusi hot bagai.....tak kurang juga yang suam2 kuku. 

Aku pun turut teruja sama.....hihihi....Biasa la kan, dah keje mesti la nak gaji. Mana ada orang kerja free2. Nak masuk toilet pun pakai money...No money apa pun tak menjadi.....betul tak apa aku kata ni?? Baru sekejap duk skodeng slip gaji sendiri kat laman sesawang e-gaji. Usya tengok angka yang melepak kat situ.  Tak dapat tunggakan juta2 cukup la dapat ribu2. Hmmmmm....ok la tu kot dengan apa yang aku dapat, bersyukur apa adanya. Tapi ramai juga yang macam tak puas hati dengan apa yang diperolehi. Tersalah congak barangkali. Tak apa lah kawan, dah itu je rezeki terimalah dengan redha hati. 

Aku sebetulnya tak tahu nak conteng apa untuk santapan minda siaran kali ini. Mata dah kelat, Otak dah ketat. Tapi, demi kengkawan nak juga la aku berkongsi apa yang aku ada, apa yang aku punya. Hidup di zaman sekarang kadang2 buat kita tak pernah berdada lapang. Tak pandai mengambil peluang kita akan ketinggalan. Apa kata kawan2 libat kan diri dalam perniagaan. Tak kisah la berniaga apa barang, janji halal dan tidak  haram. Bukankah rezeki dari berniaga tu 9/10, bukan aku yang cakap tapi semua tu ada dalam Al-quran. Nabi Muhammad SAW pun ahli perniagaan. Cuma kita sahaja tak mahu buat jadi ikutan. Lebih suka kerja makan gaji dari menghadapi risiko rugi. Kawan, mana ada berniaga tak rugi. Cuba belajar dari orang Cina berniaga, Walaupun kedai tak laku mana tapi mereka tak akan closes perniagaan macam tu sahaja. Mereka ada target dan juga matlamat, tak macam bangsa Melayu kita.....asal tak maju sikit mula la berputus asa. Sikap phD orang kita juga menebal dalam kepala, sebab tu orang kalau berniaga kebanyakkannya tak sampai ke mana.

Nak berniaga ni tak semestinya perlu modal berjuta. Cuba tanya abang2 yang jual air kat pasar malam atau tepi jalan, berapa modal mereka. Tapi untung mereka berlipat kali ganda. Nak berniaga ni jujur dan ikhlas perlu ada. Jujur dan ikhlas bukan dalam bercinta semata, dalam berniaga pun sama. Nak pula kita ni Melayu  yang Islam, jadi kena la ikut hukum2 agama dalam berniaga. Itu salah satu sebab kalau nak berjaya dalam berniaga. Jujur dengan diri, jujur dengan pelanggan. Ikhlas dengan diri, ikhlas dengan pelanggan. Barulah perniagaan mendapat berkat dari Tuhan sekalian alam.

Lokasi perniagaan juga memainkan peranan. Kena pandai memilih barulah hati tak berkalih walau dugaan-cabaran datang bersilih. 

Malas la aku nak merapu, meraban....meroyan pepanjang. Aku tahu u all pun dah tau teori2 tentang perniagaan. Cuma kat sini aku nak kongsi dengan u all semua tentang pengalaman aku. Kalau u all nak tahu lebih lanjut boleh jer bertanya. Bukan aku kenakan cas perkhidmatan pun. Kita kan kawan, kenapa perlu aku ambil kesempatan. Orang lama2 selalu berpesan, "Malu bertanya sesat jalan" (dh taw sesat jalan tak pandai2 ke nak balik ke pangkal jalan??...hihihi..).

- Hostel Raudhah lama-Dalam proses pengubahsuaian
HOSTEL RAUDHAH (ada kawan2 yg dah taw pasal Hostel Raudhah ni...tapi tak kisah la kan korang kena baca lagi tentang ini.....u ar my freinds kan.....hihihi....) Bizz ni sebelumnya aku buat suka2....tapi tak tau pula boleh bagi aku site income yg boleh dikatakan lumayan la juga. Tak ada la sampai boleh jadi millionair tapi orang kata boleh la buat beli susu dengan gula. Idea ni aku dapat masa aku pergi hantar adik aku futher study kat Kolej Komuniti Putra, Segamat. Masa hantar dia kat hostel penginapan aku dapat idea ni, masa ni aku baru je beli rumah dan tak tahu nak buat apa dengan rumah aku tu. Nak duduk aku pula merantau kat JB. Dari biar rumah tu kosong baik aku sewakan. Tapi, kalau bagi sewa family atau orang perseorangan tentu sahaja harga dia rendah dan murah. Kalau aku buat hostel dan quest house lagi masyuk. Masa tu la otak aku memecut buat kira wang negara....hahaha....Time tu aku tengok hostel adik aku punya la meriah (dah macam ikan sardin pula aku tengok tempat diorang tinggal).  Satu level di tempatkan 10 katil double decker, bermakna muat 20 penghuni. Satu kepala kena bayar RM650. Cuba korang darab dengan 20 kepala, berapa angka keluar. Itu untuk satu semester sahaja. Bermakna, kalau tolak bayaran hutang bank pun fulus untuk duit kopi masih lebat lagi dalam poket. Duit bayaran ansurans bank dah settle, dapat lagi duit kopi untuk buat belanja bulan2. Tak ke sedap hidup. Tapi macam aku bagitau tadi la, lokasi kena la cun.

-  Hostel Rauhdah berwajah baru
Alhamdulillah la, coz rumah yang aku dah beli tu terletak beberapa kangkang dinasour sahaja dari pusat pengajian tinggi Politeknik KB. (nak buat hostel penginapan kena la dekat dengan student baru tak pening kepala nanti). Selain dekat dengan pusat pengajian diorang, aku juga bagi service baik punya. Pendek kata, kalau ada masalah je berkaitan dengan hostel tu sepantas gaban ia akan disettlekan. Walaupun aku beribu batu nautika jauhnya tapi aku tak risau sebab aku dah 'sediakan payung sebelum hujan' (nak taw macamana korang kena la bertanya....kihkihkih....). Selain service aku yang konon2 best, aku juga menyediakan kemudahan2 yang cun untuk penghuni2 Hostel Raudhah agar mereka dapat keselesaan, sesuai la dengan motto aku "KESELESAAN ANDA KEUTAMAAN KAMI". Harga yuran penginapan juga berpatutan, mereka student jadi kena la bertimbang rasa (aku dulu student juga...jadi aku taw pahit, kelat, masin, manis hidup sebagai siswa ni). Dalam perniagaan ni perlu ada strategi, nak pula kalau ada persaingan. Biar harga rendah dan murah, yang penting pelanggan sentiasa ada dan tak putus, biar mereka setia dengan kita. Itu yang aku amalkan. Alhamdulillah, dah masuk tahun ke-3 sekarang ni. Tidak pernah ada masalah dari segi ketiadaan penghuni. Kekadang tu aku pula mengalami 'Dizziness Flies' coz banyak yang nak masuk sedangkan tempat adalah terhad.

Jadi, bagi aku, peluang itu kat mana2 sentiasa ada. Cuma tinggal bagai mana kita merebut peluang yang dah tersedia. Macam aku cakap awal2 tadi la. Hidup zaman sekarang ni, peluang tidak pernah memberi kita ruang untuk berdada lapang. Siapa lambat merebut peluang dia kan ketinggalan.

Antara kemudahan2 yang tersedia di HOSTEL RAUDHAH.

- Ampaian. Penting untuk menjemur apa2 yg patut dan apa2 yg tak patut...hihihi
- Televisyen untuk berhibur setelah ketat otak mengadap buku2 dan nota2
- Papan pengosok supaya pergi kelas tak ada yang pakai baju kedut2
- Meja jepun. Boleh dijadikan meja study atau meja untuk letak laptop...buat meja makan pun boleh....kihkihkih 
- Katil dan tilam untuk rehatkan badan dan otak...tempat beradu
- Sudut pandang bilik yang lain
- Kawasan dapur untuk aktiviti masak memasak. kebiasaannya maggi yg selalu dijadikan mangsa. betul tak?

Ni semua gambar2 sebelum HR start beroperasi. Sekarang ni dah banyak perubahan dan kemudahan ayng telah aku sediakan. Aku ingat buka untuk semester akan datang aku nak masuk kan wifi pula.

Ok la kot untuk kali ini. Lain kali aku share lagi. Kalau u all ada pertanyaan or ada idea nak kongsi bersama boleh la komen atau emel kat aku. InsyaAllah, aku akan balas. Tak cepat, lambat sikit aku balas. Al-maklum, banyak komitmen la katakan (konon2 busy punya orang...ahaks3....kuikuikui...)

Selamat malam dan selamat beramal....Assalamualaikum.
_________________________
Anda mungkin juga berminat:


HOSTEL RAUHDAH | Penginapan Pelajar

2 comments:

  1. dik non nak duk free cni bole tak abg long??...hihihi mcm best jerk...

    ReplyDelete
  2. bkn 'mcm' taw...tapi MEMANG BEST.....ahaks3

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.