AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Friday, 27 April 2012

Intipati Khutbah Jumaat | Peranan Pekerja

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Alhamdulillah tadi berkesempatan menunaikan solat jumaat di masjid Felca Bandar Sri Bandi, Kemaman, Terengganu.

Bicara khutbah hari ini menyentuh perihal tentang 1 Mei yang bakal di sambut oleh seluruh hamba Allah SWT di  planet bumi ini. Tadi khatib ada menyentuh bahawa sambutan Hari Buruh dikebanyakkan negara diraikan tidak berteraskan syariat Islam yang sebenar terutamanya di negara2 barat. Mereka ini menyambutnya dengan demotrasi a.k.a tunjuk perasaan terhadap majikan atau kerajaan yang dirasakan mereka menindas hak2 mereka sebagai golongan pekerja. Sebaliknya fenomena itu tidak berlaku di Malaysia kerana kerajaan yang ada menghargai mereka dengan sewajarnya......(hmmm.....bagi aku tidak semuanya).

Tetapi apa yang aku nak kongsikan di sini adalah berkenaan peranan kita sebagai pekerja. Tadi khatib ada mengingatkan kepada semua makmun bahawa sebagai pekerja yang baik dan cemerlang mengikut syariat Islam apa yang boleh kita amalkan ialah;
  1. Harus melakukan kerja dengan niat kerana Allah SWT
  2. Harus menetapi waktu bekerja 
  3. Bertanggungjawab serta amanah terhadap kerja yang diberi
  4. Tidak menggunakan kemudahan syarikat/majikan untuk kepentingan peribadi
  5. Tidak melakukan kerja2 lain ketika melakukan urusan kerja yang sepatutnya. Salah satu contohnya, bermain facebook semasa waktu bekerja adalah salah dari segi moral dan hukum syariat.
  6. Tidak menjatuhkan rakan sekerja demi mengejar kedudukan/kepentingan diri sendiri
  7. Tidak melakukan adu domba serta mengampu pihak atasan
  8. Tidak mengamalkan rasuah
Jadi, kepada semua rerakan selamat menjadi pekerja mengikut syariat Islami. Semoga kita mendapat rahmat dan berkat dari DIA hendaknya. InsyaAllah...Amin. 


Jauh lagi perjalanan aku hari ini.

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.