AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Saturday, 21 April 2012

Tips | Mengeratkan Hubungan Dengan Si Dia

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Otak dah tepu dan beku. Tak tahu nak create ayat berjela bagai.....kat bawah ni ada beberapa tips yang boleh guna dan berguna untuk u all pratikkan dalam melayari bahtera ukhuwah bersama pasangan masing2. selamat mengunyah ilmu buat semua.

1. Jujur
Bila ada yang kita suka tentang sesuatu perkara tentang dia, lebih baik jujur. kalau perlu, cakap terus terang face-to-face bukan melalui facebook semata2. Memanglah sakit sedikit, tapi ada kebaikannya di masa hadapan. Seharusnya kita berterus terang dan jangan terus merahsiakan sesuatu yang boleh menggugat hubungan kita dan si dia suatu hari nanti. 

2. Be yourself
Menjadi diri sendiri adalah paling baik. Kita tidak perlu menjadi orang lain semata2 untuk menjadi somebody untuknya. Tak perlulah kita meniru penampilan orang lain untuk disukai.  Jikalau untuk kebaikan, tidak mengapa. Janganlah si dia mencintai anda kerana diri anda yang PALSU.

3. Tulus
Apabila menyintai si dia. Tulus sahaja dengan si dia. Jangan mengharap sesuatu balasan dari si dia. Misalnya anda menolong si dia, jangan sesekali mengungkit-ungkit mengenainya.

4. Terbuka
Tidak perlu berbohong. Bersikap terbukalah selalu. Selama ini kita rapat dengan siapa dan biasanya kita menghabiskan waktu di mana. Supaya si dia tidak merasa syak wasangka terhadap kita. 

5. Kata "maaf"
Maaf memang ada batasnya. namun, tidak salah jika kita meminta maaf. nama pun manusia. pasti ada salah dan silapnya juga. sememangnya tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini.

6. Kejutan
Jangan kita segan memberi kejutan buat si dia. Misalnya, memberi hadiah kepada si dia. tidak perlulah menunggu hari-hari tertentu baru hendak berikan hadiah. Tentunya si dia akan lebih memberi perhatian pada kita.

7. Care
Perhatian!! tidak semestinya kita perlu mengeluarkan belanja untuk mendapatkan perhatian si dia, sekadar bertanya sudah makan ke belum atau bergurau mesra dengan si dia pun sudah mencukupi.

8. Dekat dengan keluarga
Tidak semestinya kita mencintai seseorang kita perlu mesra padanya sahaja. cuba-cubalah bergaul mesra dengan keluarganya juga. 

9. Berfikiran positif
Selalulah berfikiran positif mengenai si dia. jangan terlalu memikirkan yang bukan-bukan mengenai si dia. Tapi AWAS!! jangan terlalu membiarkan sahaja si dia. jangan sampai ada orang lain potong line sudahlah.

10. Hargai PRIVACY
meskipun kita dan si dia bersikap terbuka. Tidak semua cerita perlu diceritakan. Mungkin belum masanya. Hargai juga privacy si dia. Apa yang perlu kita ketahui dan apa yang sebaiknya jangan kita campuri. 

Semoga tip-tip ini dapat membantu u all mengeratkan lagi hubungan si dia. well, dah abis bacakan. Apa kata u all calling2 si dia and invite si dia makan malam bersama atau tengok wayang. Tapi harus diingat, yang perhubungan tak halal tu sila2 bawa peneman bersama. Bukan apa, untuk mengelak excident yang tak diingini daripada berlaku ke atas u all. Bak kata kepala hotak aku; "kayuh ukhuwah biar selamat.....baru dapat berkat"...hihihi....terbaik dari ladang, tak gitu?.

Selamat beramal untuk semua...Y(^__^)Y.

- Haiwan pun pandai menghargai, bagaimana dengan kita? 
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.