AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Friday, 14 December 2012

Walaupun si dia telah tiada, namun auranya tetap ada

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Salam Jumaat yang indah buat semua sahabat2 abg long yang sudi terjah dan singgah blog abg long ni. Maaf, sebab agak ketandusan entri....Kebusyan diri membataskan jemari abg long untuk menari2 di keybord sejak akhir2 ini.

Pagi tadi sepatutnya abg long ke Jubakar, Tumpat bersama-sama sahabat photographer yang lain. Namun terpaksa menguzurkan diri atas sebab2 yang tidak dapat dielakkan. Abg long harap depa sukses dalam gerak kerja pagi tadi di sana. Mudah-mudahan segala urusan dipermudahkan oleh Allah SWT buat sahabat2 yang berouting hari ni....Aahhhh....Dalam relung hati abg long ini rindunya nak lihat keindahan milik Allah. Sabar la duhai hati.....sesungguhnya sabar itu cantik.....HuHuHu...

Back to topic.....Sudah agak jarang sekarang ni abg long bertenggek kat laman blog serba oranje ini. Update blog pun dah tak semeriah dahulu. Bukan kekontangan idea....bukan merajuk dengan massa dan bukan juga abg long dah nak bersara. Cuma...sedikit busy dengan hobi baru dan gerak kerja mengali ilmu.

Walaupun jarang dah abg long updates entri kat blog ni namun abg long bersyukur ke hadrat Ilahi kerana sahabat2 masih lagi sudi bertandang datang ke sini. Membaca, menelaah serta mengali 'sesuatu' dari perut blog ini. Abg long harap blog ini boleh dan mampu memberi SESUATU buat sahabat2 semua. Amat memadai walaupun manfaat itu hanya la sebesar hama. In shaa Allah

Alhamdulillah.....syukur pada-Nya. Kebelakangan ini, visitor ke blog abg long banyak datang dari blog si dia. Walaupun si dia telah tiada, namun auranya tetap ada. Manfaat dan jasanya buat abg long serta blog abg long masih tiada noktahnya. 

Hanya Al-fatihah dan doa sahaja yang termampu abg long hadiahkan buat si dia. Hanya ini sahaja yang termampu abg long titipkan buat si dia sebagai tanda terima kasih serta penghargaan yang tak terhingga atas budi dan jasa blog si dia menyumbang trafik buat blog abg long ni ha.

Bak kata orang lama-lama, "Harimau mati meninggalkan belang, Manusia mati meninggalkan nama (jasa)." Bukan sedikit impak dan jasa yang telah si dia tinggalkan buat abg long dan khalayak maya semua. Banyak....terlalu banyak.....tak terhitung rasanya jika hendak dicoretkan. Tanya la pada semua, pasti mereka akan mengiyakan apa yang abg log bicara....




Abg long seakan tak percaya dengan apa yang blog abg long perolehi muktahir ini. Ye la kan, asyik busy berphotography sampai kurang masa untuk updates blog dengan entri terkini. Namun, Allah SWT punyai perancangan ke atas segalanya. Melalui blog si dia, Allah SWT membantui blog abg long ini. Walaupun si dia telah tiada, auranya tetap masih ada. Lihat la dalam kotak kaler merah tu.....Ini bukan cerita reka tapi cerita yang nyata. SubhanaAllah.....

Telah hampir enam bulan si dia meninggalkan kita semua.....Meninggalkan pergi insan2 yang dikasihi dan disayangi. Hanya kenangan yang betah menjadi peneman di kala hati disapa tempias kerinduan. Sesungguhnya Allah SWT amat menyayangi dan mengasihi si dia. Kisah si dia dan coretan yang ditinggalkan di blog telah meninggalkan kesan mendalam buat semua, baik yang rapat dengan si dia mahupun yang baru kenal dan tahu kisah si dia. Sehingga ke hari ini, sedekah al-fatihah dan doa masih lagi milik si dia. Mudah-mudahan akan terus berpanjangan....In shaa Allah...

Siapa kata bila kita tiada lagi di fana dunia kita tidak lagi boleh beramal dan berjasa. Sesungguhnya, amal kebaikkan yang kita tinggalkan itu la nanti bakal menjadikan kita antara yang beruntungan 'di sana'. Jadi, tilik dan tanya la diri kita sejujur-jujurnya. Dimana dan bagaimana kelak diri kita, setelah fana dunia ditinggalkan buat selama-lamanya.

Kepada sahabat2 yang belum lagi follow kisah si dia boleh la klik SINI. Baca dan hadami la setiap kisah dan coretan si dia. Ambil la yang baik2 dari blog si dia. Dan, jangan lupa sedekahkan Al-fatihah buat si dia juga.

Credit photo: TYJH
Al-fatihah untuk arwah adinda Yasmin J Hunwick.

Barakallah fiikum.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

3 comments:

  1. sayunya baca....semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. sama-sama kita sedekahkan doa dan al-fatihah buat arwah... :(

    ReplyDelete
  2. tak pernah pula dengar berita blogger meninggal tu .

    ReplyDelete
  3. Al fatihah..moga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah..

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.