AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Tuesday, 11 December 2012

Sakit itu hikmah

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Sakit itu hikmah. Sakit adalah ujian Allah. Sakit juga adalah tanda kasih dan sayang Allah buat hamba-Nya. Diberi kesakitan itu agar kita sentiasa ingat kepada Dia. Supaya kita tidak leka, lupa dan alpa dari terus mengingati-Nya. 

Ada antara kita yang rasa terbeban dengan ujian Allah yang didatangkan dalam bentuk penyakit. Tak kurang juga ada yang gembira dan berlapang dada dengan kesakitan yang Allah anugerahkan. Persepsi setiap manusia itu berbeda-beda. Bergantung kepada tempereture kuatnya iman dan takwa hamba kepada Yang Maha Pencipta.

Jika kita positif dengan penyakit serta rasa sakit yang kita punyai, jiwa kita akan kuat dan utuh dalam menghadapi segala kesukaran yang bertandang datang. Dia tidak akan mendatangkan suatu ujian kepada kita tanpa kita mampu untuk menghadapinya. Setiap apa yang telah Dia beri itu berpadanan dengan graf keupayaan iman dan sabar kita.


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (Al-Baqarah:284)
Tak perlu berkeluh kesah. Tak perlu rasa yang Dia tidak menyayangi dan mengasihi. Di hujung waktu nanti, kita akan ketahui bahawa ada hikmah setiap apa yang Dia beri. Cuma, kita harus bersabaq dan sentiasa berdoa kepada Dia agar memberikan yang terbaik buat kita. Dalam masa yang sama HARUSLAH berusaha juga mencari penawarnya.

Jadi, sentiasa la bersabar dalam hidup yang dipinjamkan ini dengan ujian atau kesakitan yang Allah beri. Ujian berupa sakit kat dunia ni hanya secebis. Belajarlah untuk bersyukur dengan ujian-ujian yang kita terima. 

Jikalau kita tak bersyukur dengan apa yang kita terima, salahkan takdir, sentiasa tak puas hati dan sebagainya, maka tergolong la kita di dalam friendlist setan laknatullah. Bukankah setan dan konco2 yang sewaktu dengannya telah berikrar dan bersumpah untuk menyesatkan anak cucu cicit Nabi Adam dan Hawa sampai ke punghujung usia dunia? Jadi, mengapa kita pilih jalan sukar untuk ke syurga-Nya jika kita boleh bersabaq dan menginsafi dengan sakit yang Dia beri?

Kita perlu tahu dan sedari diri, kesakitan atau ujian yang kita terima mungkin kerana kesilapan kita jugak, kerana langgar perjanjian kita  di 'sana'. Kita sombong pada Allah atas segala nikmat yang Dia beri. Kita ni sebenarnya banyak dosa, dari dosa kecil hinggalah dosa besar, terlalu banyak sebenarnya, cuma kita ja yang tak perasan dan juga buat-buat tak perasan. 

Sakit itu kafarah (penghapus) dosa bagi tiap2 hamba-Nya. SubhanAllah....betapa kasih, mulia & baik hatinya Allah pada kita hamba-Nya. Sebab tu kena selalu husnudzon (bersangka baik) bila Allah uji kita dengann rasa sakit. Betul tak?


*************************************

Semalam, abg long ke HKB. Appointment dengan doktor pakat sakit puan ENT. Macam biasa stock ubat tetap ada untuk di telan. Cuma, sebelum abg long angkat ponggong dari kerusi kaler biru doktor ada pesan...."datang jumpa saya lagi bulan dua tahun depan." Dalam hati, "itu pun kalau saya masih bernafas lagi doc". Tapi yang keluar kat mulut, "in shaa Allah doktor"....HiHiHi....

Orang tak kaya macam abg long ang ni terjah hospital kerajaan ja la. Bak kata orang lama, "biar lambat, asal selamat"....selamat apakah itu? HaHaHa... Kalau berduit dah lama ke hospital swasta, example KBMC. Tak pun sepital Pakar Puteri.


Stock ubat-ubatan untuk dua bulan.
Kencing pun dah berbau ubat.....HaHaHa

Tidaklah seorang Muslim ditimpa oleh keletihan, atau kerisauan, atau kedukacitaan, atau penyakit, atau permasalahan walaupun kesakitan berupa tercucuk duri melainkan ini merupakan penebus kepada dosanya❞ (Hadith riwayat al-Bukhari & Muslim)

Barakallah fiikum.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

2 comments:

  1. Take care Abg long.Jangan lupa makan ubat.

    ReplyDelete
  2. Take care ye.. memang kadang2 kita lupa, bila sakit je mengeluh lepastu share kat FB la, twitter la.. like me.. hahaha.. sepatutnya kita berdoa kepada Allah.. =)

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.