Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday 17 September 2012

Ziarah di Kuala Besut

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Masa on the way balik ke Padang Kubu abg long telah singgah di Kuala Besut. Mencari sahabat karib abg long yang telah lama antara kami tak bersua mata mahupun berbual bicara. Alhamdulillah, setelah sekian lama tak jumpa akhirnya aidilfitri tahun ni kami bertaut semula. Ukhuwah yang suam mulai hangat seusai tangan antara kami berjabat.

Dalam relationship ni ada pasang surut dia. Macam ayaq laut tu gak la. Tetapi itu semua bergantung pada diri kita. Sama ada nak biarkan 'keruh' itu terus bertakhta atau 'jernih' mengambil tempatnya.  

Firman Allah s.w.t. “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara,maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu,dan bertaqwalah kamu kepada Allah agar kamu beroleh rahmat”  (Surah Al Hujuraat ayat 10.)

Well, Dipendekkan cerita (Sebab mata dah macam garfield ni ha).  Masa kat Kuala Besut tu sahabat abg long ni telah bawa abg long ronda2 sekitar muara Kuala Besut dan jeti nelayan yang ada kat situ. Niat hati nak singgah sekejap sahaja. Maklum la, perjalanan ke destinasi masih jauh lagi. Namun kerana uniknya ukhuwah itu, walau pun berjam-jam lamanya bersama berbicara, waktu yang berlalu sedikit pun tidak terasa.

Pada hari itu abg long dapat banyak keberuntungan. Pertama, ukhuwah yang telah longgar dibadai masa kembali kukuh semula. Mudah-mudahan ia mendapat keberkatan dan redha Tuhan. Agar ukhuwah ini bisa mewangi sepanjang jalan kehidupan yang dipinjamkan. 

Kedua, atas kebaikkan sahabat abg long itu juga maka dapat la abg long menikmati keindahan anugerah Tuhan, panorama alam penuh keasyikkan. 


[Sila tenyeh tikus angpa tang gambaq utk tumbesaran]



----Pemandangan pekan Kuala Besut dari arah jeti LKIM----


----Bersantai sambil memancing bersama teman----

:: destinasi mencari redha Ilahi::
----jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia---

InsyaAllah, andai ada ruang dan peluang akan abg long kembali bertandang. Buat sahabat, terima kasih atas layanan yang diberikan.

NotaDiari:
Kepada anda yang nak bercuti ke Pulau Perhentian bersama famili dan teman2 boleh la inform abg long kerana sahabat abg long di Kuala Besut ini ada menyediakan kemudahan melancong untuk ke pulau tersebut.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.