AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday, 22 July 2013

Petua | Hilangkan sakit perut dan cirit birit

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Alhamdulillah....syukran....hari ni abg long nak kongsi satu petua dengan angpa semua. Kali ni petua untuk hilangkan sakit perut dan cirit birit.

Tentu azab kan jika asyik duk berulang pat lima na tujuh lapan juta lemon kali ke jamban. Lagi pun jamban tu bukan ohsem pun bau dia. Kalau bau best ok la juga...HiHiHi...

Sakit perut dan cirit birit memang azab siapa yang terkena......rasa lembik lutut di buatnya. Silap2 boleh terkeluar segala isi perut kat dalam sana jika tak diubati segera.

Jadi, bersempena dengan hari isnin yang kudus ni maka abg long nak bawakan khas untuk angpa semua, petua menghilangkan sakit perut dan cirit birit dengan pantas, murah dan berkesan

Petua ni ajaran tok nenek dulu2....masih lagi abg long amalkan.....Senang je, jika angpa tinggal kat ceruk kampung lagi senang nak menyediakan bahannya. Kalau angpa tinggal kat rumah pangsa kat bandar2 besaq pepandai la angpa usaha mencarinya.

Okies....ramuannya senang sahaja. Angpa cari dan petik daun jambu batu. Angpa petik pucuk muda dia dua tiga pat lai ja....Angpa basuh cuci2.....



Lepas tu angpa kunyah dan telan. Rasa pucuk jambu ni masam2 dan kelat sikit. Jadi, angpa kena tahan la senafas. Ulang makan dua kali sehari sehingga sakit perut dan cirit birit angpa tu dah baik dan lega.

Jika angpa rasa tak boleh kunyah angpa boleh tumbuk daun tu, tapi abg long syorkan angpa makan dan kunyah je......Itu lebih afdal dan mujarab.....Sungguh enak dimakan begitu saja.....Itu yang abg long selalu amalkan.

Jika sakit perut dan cirit birit angpa tak juga lega, ada eloknya angpa pi klinik untuk check dengan doktor kat sana.

Teringat pesan unstazah abg long dulu, "Penyakit itu Allah swt datangkan kepada kita untuk menguji kita dan menyuci segala dosa kita melainkan dosa besar yang kita perlu bertaubat kepadaNYA.....Setiap penyakit itu ada penawar dia. Berusaha......berdoa dan bertawakal. InshaAllah segalanya akan kembali normal semula."

Harap pengkongsian ini bermakna.....yang baik datang dari Allah swt, yang buruk dan huduh itu datang dari diri abg long sendiri.

Jazakallah.

Kredit Photo: Lebai Google
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.