Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Thursday 17 January 2013

Tutorial | Disable Right Click With Alert

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Untuk sahabat2 pembaca, kat sini abg long ada satu hebahan ilmu tentang bagaimana kita nak selamatkan segala hasil contengan dan gambaq sweet kita kat blog. Yang blogger otai mungkin dah tau, yang newbies kubis macam abg long dalam bidang blogging ni boleh la take note benda ni. Boleh cuba kat blog memasing. 

Kenapa perlu disable? Ini bertujuan agar segala contengan dan gambaq sweet muit angpa terpelihara dari menjadi mangsa kepada pemangsa-pemangsa yang cuba nak menculik dan menyamun mereka untuk tujuan tak best. Kalau niat pemangsa-pemangsa untuk kebaikkan tidak mengapa, bagaimana jika hati pemagsa-pemangsa itu hitam berjelaga? Hmmmm.....ada ke 'pemangsa' yang baik budi?

Well, berbaloi-baloi ka buat Disable Right Click With Alert? Bagi abg long, sekurang-kurangnya langkah ini boleh buat pemangsa-pemangsa itu ketat jiwa. Tak percaya? Angpa boleh cuba try test.  Nanti bila right click dia jadi macam gambaq kat bawah nih. Nampak tak yang abg long kotak kan kaler merah tu? 

Macam mana nak cuba try test benda ni? Macam mana nak tau ianya berkesan? Okies, angpa click ja SINI dan test buat tengok.


Cu angpa tekan gambaq atas ni

Jika teruja, sila ikut langkah di bawah dengan jayanya.

1. Masuk ruangan dashboard > design > add a gajet > html/script
2. Copy and paste kod kat bawah ni kat html/javascript
<script>
var message="TAK ELOK RIGHT CLICK TAU...HiHiHi";
///////////////////////////////////
function clickIE4(){if (event.button==2){alert(message);return false;}}
function clickNS4(e){if (document.layers||document.getElementById&&!document.all){if (e.which==2||e.which==3){alert(message);return false;}}}
if (document.layers){document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);document.onmousedown=clickNS4;}
else if (document.all&&!document.getElementById){document.onmousedown=clickIE4;}
document.oncontextmenu=new Function("alert(message);return false")
</script>
3. Ayat kaler merah tuh angpa boleh ubah nak tulis apa sahaja yang angpa rasa sangat cool dan sweet.
4. Preview dulu jadi ke tak . Kalau jadi, then save dengan suka ria nya.
      Well, senang je kan? Lepas ni semua artikel, gambaq serta yang sewaktu dengannya yang dok ada kat ladang tidak akan membebel lagi. 

      Selamat mencuba untuk semua.


      Jazakallah fiikum


      ___________________________________________________________
      Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”

      No comments:

      Post a Comment

      Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

      Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

      "MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

      Sekian.

      Diari Rahsia Jadi Jutawan

      DIARI PERINGATAN

      Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

      TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

      Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

      Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

      Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

      Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

      Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


      Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.