Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Friday 4 January 2013

Ketat Jiwa Kembali Kendur

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Semalaman tidak bersiaran. Semuanya lantaran 'Orang itu' yang tidak mesra kawan dan TNB yang 'cemerlang' dalam gerak kerja membuat pemotongan.

Sedikit kelegaan bangun tidur tadi pagi. Siang semalam terasa ketatnya jiwa bilamana kebodohan dan kedungguan orang lain terpaksa pula kita yang menanggung kepayahan serta kesulitan.

Balik je dari tempat kerja semalam satu rumah takdak letrik. Ingatkan masalah gangguan letrik ini disebabkan hujan, kat sini memang biasa berlaku gangguan macam gini. Kadang2 tak hujan pun boleh berlaku juga gangguan. Usya2 tengok meter kat luaq....Mak aihhh.....bukan fius ja takdak, dengan meter2 sekali lesap. 

Dengan sepantas gaban terus merempit ke pejabat TNB di bandar Chukai, Kemaman. Bila sampai sana baru tahu, bukan hilang bukan juga kerana pemotongan ekoran bil RM55.15 tak dilunaskan, tapi rupa2nya 'Orang itu' yang telah closes akaun dia dan ingin mengambil deposit RM150.00 kembali.

Memang 'Orang itu' dah maklumkan pada abg long yang dia nak closes akaun kat TNB atas nama dia kerana dia dah pindah dan tak duduk di situ. Itu memang hak dia....abg long tak pertikaikan. Cuma, masa dia pi TNB tu tolong maklum la sepatah dua kata kat org TNB yang mana rumah yang dia tidak duduk sekarang masih ada penghuni. Kalau bagitau macam tu takdak la TNB dengan 'cemerlang' nya mai buat pemotongan, setidak-tidaknya pihak TNB akan bagi masa untuk abg long daftar semula akaun yang dah tutup tu atas nama abg long. Ini tidak, 'Orang itu' bagitau pihak TBN yang dia dah lama tak duduk situ dan nak tutup akaun, tentang penghuni yang ada sedikit pun dia dak habaq. 

Tak pasai2 buang masa abg long semalam. Dari sekecik-kecil staf TNB sampai ke sebesaq-besaq tokey TNB Kemaman abg long berjumpa mata. Semuanya sebab prosedur untuk membuat penyambungan kembali. Ye la kan, nak buat penyambungan semula memang kena ikut prosedur, kalau setakat pemotongan biasa (buang fius) sebab lambat bayaq kecik punya hal....Ini melibatkan penutupan dan pengaktifan akaun semula dalam masa dan hari yang sama. Semuanya telah masuk sistem. Jadi, untuk proceed semula pengaktifan memang rumit la sikit. Macam2 mak nenek yang diperlukan. 

1-Setem hasil RM10
2-Surat pengesahan majikan 
3-Surat pengesahan menduduki kaurters
4-Salinan kad pengenalan
5-Deposit RM150

Setakat nak sediakan para no.4 dan no.5 memang on the spot boleh diadakan, yang para n0.1 sehingga n0.3 bagaimana? Nak patah balik Padang Kubu ambik segala mak nenek tu sikit punya jauh. Paling tidak makan masa hampir dua jam untuk pergi balik. Dah tentu sampai je abg long kat pejabat TNB nanti depa dah closes operasi. Nak tak nak letrik petang semalam gak abg long nak suh TNB sambung semula. Fullstop. 

Cakap soal prosedur bagi abg long itu semua undang2 ciptaan manusia semata. Undang2 Allah SWT ramai orang kita yang jarang nak follow, sikit pun orang kita tak takut, ini pula semata-mata undang2 manusia, yang kita bikin sampai ke lubang cacing kita pertahankan dan perlu kita ikut. Adil ke untuk Tuhan kita?

Banyak sangat songeh 'orang-orang kecil' kat TNB Kemaman semalam, last-last abg long pukul nombor hp big bos TNB kat HQ sana. Cakap lebih kurang, bagitahu apa masalah.....tup tup dah settle segala kerumitan dan kesulitan abg long hadapi. Bukan abg long nak tunjuk abg long besaq kepala, cuma kadang-kadang benda 'orang kita' boleh guna budi bicara tapi 'orang kita' sengaja tak mahu guna sebab 'orang kita' sengaja nak tunjuk dia punya power. Situasi tunjuk power ni abg long rasa bukan sahaja abg long menghadapinya, malah angpa semua pun pernah menghadapinya. Betui dak?

Disebabkan kesengalan dan kedungguan 'Orang itu' dan 'cemerlang' nya TNB dalam menjalankan tugas maka kesulitan serta kerumitan yang abg long hadapi. Dah lama dah bagitau 'Orang itu' supaya tutup akaun dia dan abg long boleh buka atas nama abg long pula, tapi banyak sangat alsan 'Orang itu' sebelum ni. Cuma, sedikit abg long terkilan, masa 'Orang itu' pergi TNB nak tutup akaun, dia tak bagitau pun abg long duk lepak tang umah ni. Jadinya TNB ingat memang rumah tinggal la sebab dia kata dah tak duduk lama. Sepantas gaban juga la TNB mai buang karan kat rumah ni. 

Nasib baik la abg long layan mata semalaman malam tadi. Kalau abg long menconteng malam tadi mau sumpah seranah, maki hamun serta bahasa yang tidak selayaknya bertepek tang entri ni. Maklum la kan, jiwa tengah ketat....perasaan tengah kusut dan hati tengah ada api senang2 la setan nak lepak menemani.

Kepada sahabat2 penyinggah dan pembaca blog abg long, mohon maaf sebab malam tadi blog dan pesbuk abg long sunyi sepi. Nasihat abg long buat angpa semua, kalau nak conteng entri elakkan dari menconteng tika jiwa tengah ketat. Dan, kepada angpa yang baru nak buka akaun letrik tempat kediaman atau premis angpa boleh la sediakan lima perkara kat atas sana sebelum angpa terjah pejabat TNB untuk urusan memasukkan letrik.

Gila ang, tak kan abg long and the geng nak duduk bergelap empat hari tiga malam kat rumah (Khamis-Ahad). Mau gilos babis abg long dibuatnya. Sebab tu la abg long push gak staf dan TBN Kemaman suh depa buat penyambungan sepantas gaban gak seperti mana pemotongan sepantas gaban yang depa dah lakukan.

Akhirannya, dapat la abg long bersiaran. Terima kasih diucapkan kepada pihak TNB sebab sudi melayan complaint dan ketat muka abg long petang semalam. Terima kasih juga buat 'Orang itu' kerana sekali lagi memberi susah pada abg long. Sebelum ni pun abg long terpaksa bergelap semalaman kerana 'Orang itu' tak lunaskan bil tertunggak dia. Yang jadi mangsanya abg long and the geng , bergelap dan terpaksa merempit bayar tertunggak dia yang ada.

Cerita sebelum ni pun buat jiwa abg long jadi sebu. Tambah pula kes semalam bertambah la ketidakbestan abg long untuk duduk dan kekal lama di SK Padang Kubu ini. Sebab nya terpaksa mengadap 'Orang itu' tiap masa dan ketika.

Buat masa ni hanya mampu bersabaq....Sesungguhnya SABAQ itu CANTIK. Betul tak kawan-kawan?

Sekian, coretan tak best dari merah sekeping hati.....Wassalam.

Barakallah fiikum.

Tempat abg long and geng lepaking sambil menikmati pepohon kelapa sawit
yang indah terbentang saujana mata memandang.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.