AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Thursday, 27 June 2013

Tips | Hilang rasa mengantuk ketika belajar

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Setiap orang penah jadi pelajar bukan? Dari pelajar tadika/pasti membawa ke pelajar sekolah rendah....lepas tu naik jadi pelajar sekolah menengah....lulus peperiksaan di sekolah menengah, meneruskan pula dengan bergaya sebagai pelajar menara gading. Penah tak angpa apabila mahu belajar tetiba datang rasa mengantuk? Buka buku lima seploh minit mata dah ketat.....masuk minit ke sebelas rabak terus mata macam ikan kena tuba....penah tak?? 

Bila buka buku mata ketat dan rabak, baca pun dah tak tahu mende.....tapi pelik, bila buka muka buku cerah benderang kornea jadinya. Betul tak? HaHaHa....tak payah nak konar baring la dengan abg long, sekilas ikan di air abg long dah taw ikan puyu atau haruan....ahaks....ahaks...ahaks....


Angpa yang bergelar pelajar nak tau tak kenapa dan mengapa fenomena tersebut terjadi? Dan, bagaimana nak mengatasi senario begini? 

1. Tak cukup tidur.
Ini memang punca utama ramai pelajar mengantuk ketika guru mengajar di sekolah. Ada sesetengah pelajar yang tidur lewat malam sehingga awal paagi. Sedangkan esok hari ada persekolahan, kuliah dan tutorial dan terpaksa bangun awal. Tidur lewat sebab study tidak mengapa, tetapi kebanyakkannya yang tidoq lewat ni spesis yang buat kerja2 lagho.

Jika ini masalahnya, nyatalah yang pelajar sedemikian belum menetapkan matlamat dalam hidup. Pelajar yang bermatlamat tidak buang masa dengan urusan yang sia-sia.

Jika angpa tidur lewat kerana mengulang kaji pelajaran, angpa perlu mengubah tabiat buruk itu. Ingat pelajar yang cemerlang ialah mereka yang study smart bukan semata-mata study 'semak'.



2. Tidur yang overdos.
Tidur yang terlalu lama juga boleh menyebabkan angpa mengantuk. Tidur yang mencukupi ialah di antara enam hingga lapan jam sehari. Jadi, agak2 la nak tidoq pun. Angpa bukan bayi, law bayi boleh la nak tidoq sampai 12 jam pun. 



3. Makan terlalu banyak.
Ini satu tabiat buruk. Apabila anda kuat makan, perut anda terpaksa bekerja kuat memproses makanan itu. Proses ini memerlukan banyak oksigen dan mengerah banyak tenaga. Ini membuatkan angpa mudah 'letihsang' dan kelesuan. Keadaan ini menyebabkan angpa boleh hilang motivate untuk belajar sama ada waktu dalam kelas dan ketika mengulang kaji di rumah.



4. Makan makanan yang tak berkhasiat.
Permakanan memang penting terutamanya untuk memberi angpa tenaga. Jika angpa asyik mentekedarah makanan yang tak berkhasiat seperti maggi, makanan ringan dan makanan segera ianya boleh menyebabkan metabolisme tubuh badan angpa menjadi tidak stabil dan lemah. Dah nama pun makanan tak berkhasiat kan? kan? kan? 

5. Badan terlalu letih.
Ada ketikanya angpa mengantuk disebabkan badan terlalu letih dengan aktiviti sepanjang hari. Jika ada masalah mengantuk cuba senaraikan semua aktiviti luar yang telah angpa lakukan sepanjang hari. Pastikan aktiviti luar yang tidak mendatangkan faedah dan dividen angpa liquid dari senarai.

Ada ketikanya angpa bersukan atau beriadah secara keterlaluan. Bermain bola di waktu petang secara berlebih-lebihan, main kejar2 dalam hutan dan bendang berjam2..........Semua aktiviti ini memerah keringat dan membuatkan anda keletihan.

Beriadah dan senaman tidak salah, memang baik untuk kesihatan, tetapi tujuannya kena betul. Perbaiki matlamat angpa beriadah. Sebenarnya angpa beriadah untuk segar pada waktu malam bagi menelaah pelajaran bukan sebaliknya.



6. Tiada minat belajar.
Masalah ini sering dijadikan alasan ramai pelajar. Cuba fikirkan sejenak antara minat dengan belajar, manakah yang wujud dulu?

Minat tidak tercetus dengan sendirinya dalam diri. Ia sesuatu yang wujud disebabkan pengaruh tertentu seperti guru yang baik, penguasaan pelajaran yang sempurna dan markah yang tinggi.

Pernahkah tak dengar adanya pelajar yang dapat markah 90% dalam sejarah dan mendapat markah 95% dalam Bahasa Inggeris berkata yang dia tidak minat subjek tersebut?

Minat timbul apabila angpa lihat dalam diri ada potensi untuk pergi lebih jauh. Minat mula timbul apabila angpa dapat rasakan yang angpa mula menguasai sesuatu mata pelajaran.

Oleh itu, yang perlu angpa repair ialah cara belajar dan kegigihan angpa sendiri. Angpa perlu mempunyai kemahiran belajar yang tinggi agar mudah menguasai setiap perkara baru yang dipelajari.



Jadi la pelajar yang smart bukan pelajar yang 'semak'. Hanya diri angpa sendiri yang mampu mengubahnya....."Tiada yang bakal berubah jika diri tidak merubah".

Semoga bermanfaat untuk semua.

Jazakallah.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

1 comment:

  1. Kalau mengantuk jugak, kena la cuba elakkan. Minum air banyak-banyak pun okay jugak kan :)

    Gaya Pemakanan

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.