Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday 24 June 2013

Jerebu Oh Jerebu

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Bila asap itu mula memenuhi ruang angkasa huru hara hidup sekalian manusia. Yang selalu 'berasap' pun terasa alah dengan asap yang bernama jerebu ni. Betul2 menyesak dada. Bukan satu dua daerah yang meracau dengan kehadirannya tapi melibatkan beberapa negara. Hebat sungguh penangan asap bernama incik jerebu ni.

Muar dan Ledang di Johor telah pun di isytihar darurat kerana Indeks Pencemaran Udara (IPU) telah pun melebihi 750. Daerah Pasir Gudang dan Kota Tinggi pula kebanyakkan sekolah telah ditutup kerana paras bacaan IPU menunjukan paras sangat tidak sihat iaitu melebihi paras bacaan 300.

Semalam juga diberitakan sekitar Melaka, Kolumpo dan Kuantan ada sekolah terpaksa ditutup kerana jerebu yang melebih paras tidak sihat. Semua aktiviti luar telah dibekukan. Di Kemaman tempat abg long ni pun dah menunjukan tanda2 jerebu mulai menyerang, mengikut bacaan IPU sekitar Kemaman dah cecah angka 249. Segala aktiviti luar bilik darjah terpaksa ditangguhkan. 

Musim incik jerebu mengamuk ni pedih mata dan sesak nyawa dibuatnya. Tahap  kesihatan juga merudum. Cepat penat tak semena-mena.......Cuaca panas pun lain macam rasa dia.

Katanya jerebu ni hasilan dari pembakaran kawasan hutan dan ladang di negara jiran. Angin yang bertiup kencang membawa jerebu sampai ke sini. Orang lain punya angkara kita pula yang terpaksa menanggung akibatnya. Inilah yang dikatakan selfish......sepatutnya pihak yang terlibat dalam pembakaran hutan dan kawasan ladang tu pikiaq sama kesan dari pembakaran secara terbuka dan berskala besar tu kepada orang awam dan kehidupan lain. Jangan pikiaq kos murah maka kita lupa tanggungjawab sosial kepada penduduk bumi yang lain. 

Punca kebakaran ladang dah dikenalpasti. Kerajaan dan penguatkuasa buat apa? tak kan bersimpuh pegang teloq ja.....jalankan la amanah dan tanggungjawab, heret ja pesalah alam sekitar ke muka pengadilan. Akta macam2 dok ada, tak kan nak jadikan hiasan semata? Ada akai tolong la pakai....Khabarnya Singapura akan mengambil tindakan terhadap mana2 syarikat dari negara itu yang membuat pembakaran terbuka di ladang milik syarikat berkenaan di Sumatera. Manakala dari kerajaan Malaysia pula pembenihan awan akan dilakukan sekiranya IPU jerebu semakin meningkat.

Tahap Indek Pencemaran Udara (IPU),

  • 0-50 Baik
  • 51-100 Sederhana
  • 101-200 Tidak sihat
  • 201-300 Sangat tidak sihat
  • 301-400 Berbahaya
  • 401-500 Sangat berbahaya
  • Lebih 501 Darurat  
Tempat angpa berapa bacaan IPU?? Kalau teruk sangat elakkan berada atau membuat sebarang aktiviti diluar rumah. Gara2 jerebu ni aktiviti berburu terpaksa abg long stop sementara waktu. InshaAllah akan bertukar aktiviti berburu pula nanti. Nak tahu apa? Tunggu sahaja pendedahan eksklusif nanti...HiHiHi....Semalam nak shoot 'supermoon' pun takde selera. Jerebu tebal sangat, 'supermoon' yang indah pun nampak macam sakit tak bermaya tengok pada dia punya cahaya.

Antara langkah2 yang ohsem untuk kita praktik musim2 jerebu cengini.
  1. Elakkan membuat pembakaran terbuka. 
  2. Pakai mask ketika berada diluar rumah. 
  3. Pastikan anda dan ahli keluarga tidak melakukan aktiviti diluar rumah dalam masa yang terlalu lama. 
  4. Banyakkan meminum air masak mati (air putih).
Hargailah kesihatan diri ye kawan2. Ni ada satu abg long nak pesan, "Walaupun cuaca jerebu tapi hati jangan jerebu".

Terima kasih sudi singgah baca. Lain kali datang singgah lagi. Jangan lupa singgah len kali bawa air coke dan popcorn sama. Angpakan nak buang masa lelama kat blog abg long ni ha.....(~_^)

Jazakallah

Credit Photo: Lebai Google
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.