Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday 24 June 2013

Jenayah di mana sahaja

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

wassap 
Baru je dua tiga hari lepas abg long create cerita pasai jenayah dan penjenayahan yang berlaku di kawasan tempat lepak abg long kat ladang sini. Hari ni dapat pula berita dari seorang sobat (rakan sejawat) yang mengatakan beliau tidak dapat hadir bekerja kerana terpaksa pulang ke rumah ibu bapanya. Jam dalam lingkungan empat pagi rumah ibu bapa beliau di Marang telah di masuki perompak yang bersenjatakan parang.


Pagar yang di potong penjenayah
Alhamdulillah semua selamat. Penjenayah tidak mengapa-gapakan ibu dan adik-adik beliau. Mereka just amik barang kemas, duit dan handphone (lain-lain barang yang hilang belum di kenal pasti lagi). Banyak kali dah abg long bincang pasai jenayah yang menjadi2 ni. Bila abg long cakap maka akan ada suara2 yang mengatakan "Negara kita aman. Syukur dengan apa yang telah kita ada". Masalah sekarang bukan isu aman tapi mengenai KESELAMATAN. Kalau negara aman sekali pun tetapi warganya tidak selamat takdak guna juga.


Tercapai ke NKRA yang diwar-warkan? Sedangkan kalau kita amati, kisah jenayah dan penjenayah ni ada saban hari. Yang dilaporkan media masa tiap2 hari dok ada. Yang tak dilaporkan bagaimana?? Jadi, selamatkah kita dengan kes jenayah yang semakin berleluasa?? Mesti akan ada yang kaitkan tulisan abg long ni dengan politik.......Mohon maaf yer kawan2, penjenayah ni depa tak pilih bulu.....depa tak kisah angpa penganut anutan parti mana, kalau dia nak.....tak kira angpa biru....angpa merah...angpa hijau....angpa kuning.....semua depa belasah. Yang penting depa dapat apa yang depa mahu.


Pegawai penyiasat datang menyiasat
Bila 'orang kita' banyak buat kerja2 politik maka hal2 seperti keselamatan rakyat akan 'sedikit' tergugat. Mungkin kes jenayah ni tak berlaku kat kita dan keluarga kita, tapi bila dah terkena tang batang hidung kita baru kita tahu langit tu tinggi rendah macam mana. Undang2 kita lemah ke sampai penjenayah sikit pun tak takut nak melakukan jenayah? Polis kita tak cekap ke sampai penjenayah semakin berleluasa melakukan aktivitinya? Angpa jawab la sendiri na kerana angpa pun dah ada jawapan dia.

Bila hukum manusia tidak dapat menangani permasalahan hidup yang ada, apa salahnya kita guna hukum Allah swt yang berkuasa menghidup dan mematikan kita.

Hukum Allah swt tak sesuai dengan keadaan negara kita? hmmmm......rasa2 angpa sesuai tak duduk dan hidup kat bumi milik Dia ni?? 

Selamat berfikir untuk semua.

Jazakallah.
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

1 comment:

  1. nasib baik selamat.. situasi berhadpan dgn perompak ni mmg menakutkn.. teringt penh kne rompk dlu.. nice entry :)

    hope sudi ke blog sy.. kalau sudi follow pon alhamdulillah :)

    http://eiylaqasandra.blogspot.com/

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.