السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة
Dah hampir sebulan permohonan loan kereta dibuat tapi sampai sekarang kereta tak juga nampak bayangnya. Macam2 alasan yang depa bagi.....bank kata macam gini....dealer pula pula konar itu ini....last2 abg long juga yang dapat darah tinggi...
Bank Rakyat, bank pilihan anda......macam termenyesal pula abg long menjadikan bank ni sebagai pilihan dalam urusan sewa beli kereta ke-2 untuk kali ni.
Bila abg long call, staf yang handle permohonan abg long tu kata loan dah lulus, kalau loan dah lulus mana borangnya, bagi je la abg long sign. Kalau tak buat cakap sahaja tak buat. Bagi tahu je apa masalah yang ada. Kalau gaji abg long bermasalah untuk teruskan permohonan tersebut bagitau laju2. Tapi nak kata slip gaji bermasalah untuk buat pembayaran loan tersebut takde pula.
Ini tidak, kita yang client ni pula yang terhegeh2 bertanya khabar....Buang masa, buang kredit, buang minyak tapi pi mai pi mai tang tu juga. Patutnya diorang jaga client sebab client yang bagi income pada company tempat diorang cari makan, tapi sebaliknya. Bila call macam2 cengkadak jawapan yang diberi.....suh emel slip gaji la....suruh faks salinan ic la....macam2! Berapa kali nak bagi semua dokumen tersebut??? Yang dah bagi sebelum ni mana pergi???
Kalau masalah tu bukan dari pihak bank, memang abg long terpaksa redha la dengan kelewatan yang terjadi. Ini sebaliknya.....Apa salahnya berkata benar....bagitahu sahaja client apa masalah yang ada, tak la client duk tertunggu-ternanti dan mendapat penyakit hati. Lepas berjanji...berjanji......masalah tak juga diberesi....Adoiiiiiiiii....macam gini punya staf pun ada...
Dealer Produa pun satu hal......berjanji itu ini......manis mulut bukan main lagi.....dah tahu stok tempat ang takde pas je la pada company lain. Company ang jual kereta tapi kereta takde, ada baiknya suruh company tu jual goreng pisang...ada juga faedahnya....
Sebagai salesman tak salah pun nak kejar sale....waima nak target untuk bonus tahunan sekalipun....Tapi sepatutnya hak client yang difikirkan paling utama.....kalau ang pas pada company lain yang ada stok ang boleh je makan komisen. Sikit pun jadi la, dah itu rezeki Dia untuk ang. Tak payah la nak berjanji bagai....lepas seminggu seminggu....masalah? tak juga selesai....
Semalam dealer perodua tu call, bagitau yang no plat abg long tempah tu dah takde.....Adoiiiiiiii....bukan no HOT lagi retis pun no yang abg long suruh tempah tu, bukan kena masuk tender bagai....dah banyak minggu bagitau....sebelum ni pun sama jer alasan dan jawapan diorang. Kalau dah ang buat kerja last minit memang la tak smooth.....berapa banyak no dah bagi suruh depa tempah tapi semuanya menghampakan.
Abg long ni bukan pandai sangat dalam bab2 proses laon kereta ni, tapi kalau diorang nak kelentong memang abg long tak bagi jalan....Bila abg long cakap nak cancel loan dan nak amik kereta dengan company lain bukan main gelabah lagi diorang merayu mohon jangan batal loan dan tempahan. Fine!.....atas dasar perikemanusian dan bertimbangrasa sesama agama dan bangsa maka abg long bagi juga peluang terakhir buat mereka.
Dah bagi kata dua, jika sebelum 28hb nanti tak juga settle maka selamat tinggal romeo abg long ucapkan buat mereka.
Sebab tu kalau angpa nak beli kenderaan, ilmu tu mesti ada.....takde la kena main buta2. Salesman dah janji, RM1200 untuk duit kopi.....RM1000 untuk hari guru punya saguhati......minyak full tank....tinted....Sila amik dengan dia, jangan amik dengan orang lain pula. Memang mantap janji2 manisnya.....
Abg long nak tengok janji ditepati atau janji dicapati.
Hmmmm.....Tak pasal2 entri ni jadi edisi luahan perasaan. Ini semua salah Mek Su dan Basri!
Dah hampir sebulan permohonan loan kereta dibuat tapi sampai sekarang kereta tak juga nampak bayangnya. Macam2 alasan yang depa bagi.....bank kata macam gini....dealer pula pula konar itu ini....last2 abg long juga yang dapat darah tinggi...
Bank Rakyat, bank pilihan anda......macam termenyesal pula abg long menjadikan bank ni sebagai pilihan dalam urusan sewa beli kereta ke-2 untuk kali ni.
Bila abg long call, staf yang handle permohonan abg long tu kata loan dah lulus, kalau loan dah lulus mana borangnya, bagi je la abg long sign. Kalau tak buat cakap sahaja tak buat. Bagi tahu je apa masalah yang ada. Kalau gaji abg long bermasalah untuk teruskan permohonan tersebut bagitau laju2. Tapi nak kata slip gaji bermasalah untuk buat pembayaran loan tersebut takde pula.
Ini tidak, kita yang client ni pula yang terhegeh2 bertanya khabar....Buang masa, buang kredit, buang minyak tapi pi mai pi mai tang tu juga. Patutnya diorang jaga client sebab client yang bagi income pada company tempat diorang cari makan, tapi sebaliknya. Bila call macam2 cengkadak jawapan yang diberi.....suh emel slip gaji la....suruh faks salinan ic la....macam2! Berapa kali nak bagi semua dokumen tersebut??? Yang dah bagi sebelum ni mana pergi???
Kalau masalah tu bukan dari pihak bank, memang abg long terpaksa redha la dengan kelewatan yang terjadi. Ini sebaliknya.....Apa salahnya berkata benar....bagitahu sahaja client apa masalah yang ada, tak la client duk tertunggu-ternanti dan mendapat penyakit hati. Lepas berjanji...berjanji......masalah tak juga diberesi....Adoiiiiiiiii....macam gini punya staf pun ada...
Dealer Produa pun satu hal......berjanji itu ini......manis mulut bukan main lagi.....dah tahu stok tempat ang takde pas je la pada company lain. Company ang jual kereta tapi kereta takde, ada baiknya suruh company tu jual goreng pisang...ada juga faedahnya....
Sebagai salesman tak salah pun nak kejar sale....waima nak target untuk bonus tahunan sekalipun....Tapi sepatutnya hak client yang difikirkan paling utama.....kalau ang pas pada company lain yang ada stok ang boleh je makan komisen. Sikit pun jadi la, dah itu rezeki Dia untuk ang. Tak payah la nak berjanji bagai....lepas seminggu seminggu....masalah? tak juga selesai....
Semalam dealer perodua tu call, bagitau yang no plat abg long tempah tu dah takde.....Adoiiiiiiii....bukan no HOT lagi retis pun no yang abg long suruh tempah tu, bukan kena masuk tender bagai....dah banyak minggu bagitau....sebelum ni pun sama jer alasan dan jawapan diorang. Kalau dah ang buat kerja last minit memang la tak smooth.....berapa banyak no dah bagi suruh depa tempah tapi semuanya menghampakan.
Abg long ni bukan pandai sangat dalam bab2 proses laon kereta ni, tapi kalau diorang nak kelentong memang abg long tak bagi jalan....Bila abg long cakap nak cancel loan dan nak amik kereta dengan company lain bukan main gelabah lagi diorang merayu mohon jangan batal loan dan tempahan. Fine!.....atas dasar perikemanusian dan bertimbangrasa sesama agama dan bangsa maka abg long bagi juga peluang terakhir buat mereka.
Dah bagi kata dua, jika sebelum 28hb nanti tak juga settle maka selamat tinggal romeo abg long ucapkan buat mereka.
Sebab tu kalau angpa nak beli kenderaan, ilmu tu mesti ada.....takde la kena main buta2. Salesman dah janji, RM1200 untuk duit kopi.....RM1000 untuk hari guru punya saguhati......minyak full tank....tinted....Sila amik dengan dia, jangan amik dengan orang lain pula. Memang mantap janji2 manisnya.....
Abg long nak tengok janji ditepati atau janji dicapati.
Hmmmm.....Tak pasal2 entri ni jadi edisi luahan perasaan. Ini semua salah Mek Su dan Basri!
___________________________________________________________
”Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-
No comments:
Post a Comment
Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.
Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.
"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"
Sekian.