Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Thursday 16 January 2014

Wedding Photographer

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Rasa sangat tidak larat, tapi aku gagahi jua body menatap gambar2 yang berlonggok dalam hdd aku. Banyak betul gambar wedding yang aku shoot tak beredit lagi. Sangat2 ketat sebenarnya bila sampai time mengedit.

Ada yang bertanya aku, pakai kumira jenis apa? Macam mana boleh buat gambar macam tu? Adoiiiiiiii...susah sebetulnya aku nak jawab. Sebab aku pun nubis lagi dalam bidang photog ni. Bak kata orang lama2, "baru setahun jagung". Tapi kalau nak tahu sangat, kena la bertanya pada yang pakar. Nak tau siapa pakar sila pm aku kat sini. Sebetulnya, aku banyak guna dan lebih suka guna mode M (manual) untuk shoot berbanding mode auto (A).

Untuk editing pula, aku edit guna software yang bersepah duk ada. Antara software yang aku biasa guna, lightroom dan juga adobe photoshop. Macam2 benda boleh korang buat dengan software tersebut.

Malam ni, dengan keterbatasan kesihatan sempat la edit  2 3 gambar nikah cousin aku (aku tak shoot pun wedding orang kebanyakkan.....biasa sepupu sepapat sepipit serta rakan taulan je aku shoot untuk wedding) untuk aku menjahanamkan moment hari terindah milik dia.....HaHaHa....Padan muka dia....Percaya kat aku siapa suruh....(^___^)



Sebetulnya kan, nak jadi OP (official photographer) wedding ni bukan satu kerja yang enteng. Bukan sesenang makan kaca kuda sambil tengok maharaja lawak mega atau sesenang layan lagu incik mimpi 'rindukanlah'. Jadi OP ni susah lagi payah bagi aku. Bukan sahaja kerja semasa event berlangsung. Shoot sana shoot sini....siap. Tapi selepas event tu yang parah sikit. banyak kerja2 editing yang nak kena santuni. 

Nak ngedit kena tengok cuaca (mood) yang ada pada diri gak. Kalau cuaca comei, udara persekitaran ohsem....memang sedap la ngedit. Jika sebaliknya......memang ke laut la nak menjamah walaupun selai gambar. Tang ngedit ni la yang lelah sikit. Kot mana-mana pun kena buat yang terbaik. Orang dah bayar......so, hasil biar la berbaloi dengan bayaran. 

Patut la bayaran untuk OP mahai gila babas. Walaupun kerja yang depa buat tu senang dimata kita tapi tidak bagi mereka. Bagi aku, hasil seni bukan sesuatu yang mudah dan murah.....bukan semurah kangkung2 disekitar lorong Chow Kit. Jika jadi OP senang, maka ramai la OP yang muncul hanya berbekalkan hp kumira semata. Tak gitu???



Ni aku edit suka suki hati aku je.....Kalau legem2 dan masta2 wedding or potret tengok gambar  aku shoot ni mesti depa bantai gelak unta ni......HiHiHi....Lepas aku edit ni aku saved dalam bentuk photoshop psd ppd. Nanti senang nak re-touching balik. 

Kalau korang nak tengok hasil berphoto aku yang ke laut boleh terjah SINI...SINI....SINI dan SINI (banyakkan aku punya sini tu?? HaHaHa...). Dah terjah tu nanti jangan lupa tinggalkan buah fikir korang untuk penambahbaikan aku dimasa hadapan.

Ok la, aku stop dulu. Aku nak bikin rancangan pengajaran tahunan Bahasa Malaysia pula. Ramai dah yang bertanya. Slow betul aku tahun 2014 ni......lambat panaz ke apa ntah. Macam siput sedut je gamaknya.

Terima kasih la kat korang sudi terjah datang sini yer. Singgah la datang lagi lain kali. Lain kali datang singgah tu jangan lupa bawa sama ayam kentaki....HiHiHi...

Jazakallah.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.