AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Wednesday, 23 October 2013

Ilmu bukan sahaja ada dalam buku

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Kembali bersiaran setelah banyak lama membiarkan blog ni sepi dan sunyi tanpa entri. Sejak akhir2 ni mudah sangat di serang kuman 'malas'.....mungkin kebusyan kerja dan kesihatan diri membatasi untuk jemari menari2 di blog ini.

Cuti raya aidiladha yang banyak lama juga membuatkan serembrum kiri ni seakan terbantut keaktifan dia. Line internet kat kampung juga sememangnya boleh bikin rasa ketat tang jiwa. Apa pun tak boleh...memula pakai dulu kemain dia punya laju...bila dah lama guna mula la dia tunjuk dia punya besar kepala....dua tiga kali report pun macam takde apa2.....buang kredit jer layan 'depa'...(pasal internet ni nanti cite lain kali la yer).

Walaupun raya aidiladha dah berlalu hampir seminggu, namun nak juga kongsi sedikit cerita mengenainya. Takde best mana pun, tapi boleh la kot untuk korang yang tak jemu menanti entri abg long yang terbaru...HeHeHe...


Mangsa korban, Cik Mbu
Tahun ni niat nak balik beraya kat perak, tapi atas sebab2 tertentu terpaksa la kansel saat akhir (baca SINI). Tahun ni beraya kat Terengganu jer. Memang banyak berbeda kemeriahnya. Dulu masa tengah study kat Penang pernah juga menyambut hari raya korban kat sana. Masa kerja kat kolumpo dan johor dulu pun pernah tak balik beraya bersama keluarga. Tapi kan, sambut raya korban dekat Kelantan paling meriah sakan. Tak tahu nak cite macam mana meriahnya......makanan ada macam2 tapi semuanya berasaskan produk lembu. Semuanya dibuat secara bergotong royong, dari saat sembelih lembu.....melapah lembu...sehingga la kepada aktiviti memasak menyediakan makanan untuk semua orang yang terlibat menumbangkan lembu. Kat tempat lain bukan takde yang macam orang Kelantan buat, tapi tak banyak rasanya. Nak tahu dan rasai kebestan dan keseronokan hari raya korban ada eloknya korang try pergi Kelantan. InshaAllah....tak menyesal..

Raya korban, semua orang tahu makna ia diraikan, tapi tak semua menghayati semangat serta roh dalam meraikannya. Lihat sahaja apa yang ada usai raya korban itu diraikan.....ramai dalam kalangan kita yang balik asal....


Masa raya korban ari tu, kebanyakkan yang melapah lembu muka orang2 'lama'...sedikit sangat orang muda yang turun mengotori tangan dengan darah lembu dan bermandikan keringat time tu. Orang muda barangkali enak bersenang lenang dengan gajet, wassap dan muka buku....Kalau ada yang turun pun, semata nak snap gambo lembu kena sembelih untuk di upload di muka buku, wechat, twitter dan laman sosial yang sewaktu denganya.....



Nak melapah lembu ni pun perlukan ilmu...tanpa ilmu memang akan terkial-kial tak tahu hala tuju.....last2 lembu yang tak bernyawa itu juga menjadi mangsa si ilmu cetek tang dada....Ilmu melapah lembu ni takde dalam buku....bukan juga dengan adanya segulung ijazah.....ilmu dia ada dengan orang2 'lama'......jika kita yang muda liat nak turun menyedut ilmu dari mereka memang susah lagi payah la bila orang2 'lama' ni dah tiada....

Abg long dapat pegang kaki lembu dengan ekor lembu pun dah cukup ok walaupun tak diberi pisau untuk melapah.....sedut ilmu pelan2....tengok macam mana skill melapah orang2 'lama'....InshaAllah, tahun depan dan tahun2 akan datang abg long try buat sendiri.....lagipun, bukan semua benda perkara aci redah tanpa ilmu di dada....betul tak?



Walaupun tak ramai anak muda yang turun bergelumang dengan hamis darah dan busuk lembu yang mandi hujan tak bersabun, sekalung taniah abg long ucapkan kepada yang sudi merai....anda memang ohsem. 


Terkebil2 tak tahu nak campak daging korban untuk dibahagikan kepada 7 bahagian. Kalau tak penah buat memang kekok. Tapi, dengan tunjuk ajar orang2 'lama'.....alah bisa tegal biasa.....adat belajar, memula memang canggung......bila dah tahu dan ada sedikit ilmu maka mudah la kerja buat selepas itu.
Anak muda yang ohsem...tengah berfikir apa yang nak dibuat dengan tulang tu.
Macam yang abg long cakap awal2 tadi, ilmu ni tak semestinya ada dalam buku.....bukan dinilai dengan adanya segulung ijazah.....terpulang pada kita, macam mana nak guna 'sumber' yang ada disekeliling kita......Yang muda2 ni seeloknya rai orang2 'lama'.....Mereka makan garam dulu dari kita......Banyak ilmu berguna boleh kita cedok dan sedut dari mereka. 

Semuanya bergantung pada diri kita sendiri.....peluang tidak memberi kita ruang, tapi kita kena pandai2 cari ruang untuk merebut peluang.

Jazakallah.
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.