AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Tuesday, 17 May 2011

Sekeping kad Seribu Makna


سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة



Semalam aku dah ulas panjang lebar tentang peranan serta budi guru yang tidak ternilai harganya serta pandangan serong masyarakat terhadap profesion keguruan....Tapi hari ini tetap berkaitan dengan 'Hari Guru', cuma pendekatan yang lain pula. Hari ini, 16 Mei semua sekolah atau institusi pendidikan diseluruh negara akan menyambut Hari Guru. Tidak terkecuali SJKC BAN FOO, tempat dimana aku ditugaskan.


Apa yang menyentuh merah hati aku ialah tentang sekeping kad yang diberi oleh anak murid aku semasa disekolah tadi. Dalam keadaan persekitaran yang sering menyalahkan guru-guru serta sering mengaibkan kewibawaan guru-guru masih ada lagi ibu bapa yang mempunyai jiwa yang luhur serta menghargai jasa guru-guru kepada anaknya.

Alhamdulillah, aku tidak meminta penghormatan namun seorang ibu kepada murid aku telah mengutusi sekeping kad 'Hari Guru' kepada aku mengucapkan ribuan terima kasih atas keprihatinan serta tolenrasi aku dalam mendidik anaknya. Sememangnya kami para guru menyampaikan ilmu tanpa syarat, tekun dan sabar dalam meladeni anak-anak murid kami, kami tidak meminta di sanjung tinggi tapi cukup andai ianya di hargai.

Sememangnya mengajar di SJK bukan suatu tugas yang mudah, terlalu banyak cabarannya. Terutama hal-hal yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Mengajar matapelajaran Bahasa Malaysia di SJK bukan seperti mengajar Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah kebangsaan. Mengajar Bahasa Malaysia di SJK memang mencabar, andai murid tidak faham maka bagaimana hendak memahamkan murid sedangkan bahasa ibunda mereka ialah Bahasa Cina. Ini berbeda dengan mengajar Bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan, seandainya murid-murid tidak faham, guru-guru boleh menjelaskan dalam bahasa Melayu atau menggunakan dwibahasa ketika mengajar. Tapi aku, ibarat ayam dengan itik sahaja lagaknya.

Walau bagaimanapun, itu tidak menghalang serta memudarkan semangat aku untuk terus merenjis ilmu kepada anak-anak murid aku dan menanamkan rasa kecintaan mereka terhadap Bahasa Malaysia, supaya kelak mereka merasai semangat kepunyaan yang sama seperti rakan-rakan berbangsa Melayu mereka yang lain terhadap bahasa kebangsaan negara kita.

Hadiah paling bermakna sempena 'Hari Guru' utk aku ialah kejayaan anak-anak didik aku menguasai bahasa kebangsaan dan mencapai kejayaan cemerlang dalam matapelajaran Bahasa Malaysia.

Bagi aku 'Hari Guru' bukan pada 16 Mei semata, setiap hari adalah hari guru. Kepada 'ibu' yang sudi menitipkan penghargaan terhadap jasa bakti aku untuk anak-anaknya ribuan terima kasih aku ucapkan kembali.

"GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA"

"SELAMAT HARI GURU" dan "TERIMA KASIH CIKGU"

p/s: 

utk bacaan yg lebih jelas pd kad tu korang klik je pada kad tu utk tumbesarannya...hi3....-selamat beramal-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.