AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Wednesday, 5 November 2014

RON95 bakal dikenakan cukai jualan?





Berita yang boleh buat orang ramai sakit kepala dan sesak nafas jika benar RON95 bakal dikenakan cukai jualan. Sejak kenaikan RON95 dan diesel sebanyak 20 sen usai pilihanraya Pengkalan Kubur yang lalu, bagaikan berantai segala mak nenek ada kat bumi bertuah ini mengalami kenaikan harga silih berganti.

Menurut menteri 'komeng' batu dua butir, kenaikkan tersebut sedikit pun tidak akan mempengaruhi sektor² lain dan beliau dengan tawaduk serta zuhudnya menyatakan barangan keperluan harian tidak akan naik ekoran kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20 sen. Menteri 'komeng' batu dua butir juga berkata kerajaan laki-bini tetap berpegang teguh dengan janji² manisnya. Jadi, rakyat tak perlu khuatir  dimana "Rakyat didahulu kenakan, Pencapaian hanya temberang".

Petrol dan diesel naik 20 sen, tambang bas sekolah naik 30 percent, tambang bas ekspress naik, gas memasak naik 5o sen, teh kedai mamak naik, tarif letrik naik.......macam² yang ada duk naik.......sampai dah lupa apa lagi yang naik. Cuma untungnya kerajaan laki-bini, rakyat tak naik angin.

Kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20 sen ketika harga minyak mentah dunia jatuh ke paras terendah. Untuk merasionalkan tindakan,  para aparat itu mengatakan subsidi masih diberi oleh kerajaan laki-bini adalah satu tindakan 'meliwat' kecerdikan marhean. Bila harga minyak mentah dunia jatuh, harga dipasaran kekal naik. Bila harga minyak mentah dunia naik......sekali lagi kerajaan laki-bini serta para sarkisnya pasti akan menaikkan harga bahan bakar tersebut. Alasan streotaip, "kurangkan subsidi" dan "rasionalisasi subsidi" serta ayat² yang bisa menyundal otak marhean. 

Apa yang menteri 'komeng' batu dua butir kata,


Kerajaan berhak untuk menurunkan harga minyak petrol RON95 jika harga minyak mentah dunia jatuh serendah RM1.72 seliter dan boleh mengenakan cukai jualan sebanyak RM0.58..
Untuk pilihan kedua, kerajaan boleh mengurangkan harga petrol sehingga RM1.72 berdasarkan pasaran dunia dan tidak mengenakan cukai jualan, tetapi, ianya akan menyebabkan kerajaaan tidak boleh memungut pendapatan untuk pembangunan negara.
Apa lagi yang perlu korang tahu sila klik ------> SINI

Sekarang, harga minyak petrol RON95 ialah RM2.30 seliter tanpa sebarang cukai.

Jika benar la RON95 bakal dikenakan cukai jualan, ada eloknya marhean boleh mula dari sekarang buat kira² untuk next PRU14. Cukup² la hidup diperbodohkan. Bangsa lain terus maju ke depan tapi orang kita masih lagi berpegang pada 'tahyul' yang sering didendangkan. Bila bangsa lain berjaya mula la bangsa kita iri hati dan meraban.......menyalahkan bangsa lain tapi tidak suluh dalam diri betapa tebal penyakit ketololan dan kedungguan.



Kawan aku cakap, Dekat Malaysia ni bukan semua naik, ada juga yang turun.

Aku tanya balik kat dia sebab rasa seperti dia cuba mempandirkan aku, Apa dia yang turun?"

Selamba rock dia jawab, Ada yang turun......hujan.

Aku dalam hati, &^%@&@!

Seperti mempunyai kuasa makrifat tahap dewa jurus ke-28, beliau bagaikan dapat membaca kegundahan jiwa aku dan sambung bicara semula, Dekat Malaysia ni tu je la yang turun. Nak harap parti pusaka tu turun, belum ramai lagi orang melayu yang sel² otak mereka berhubung.

Andai betul RON95 bakal dikenakan cukai jualan.....sekali lagi, marhean akan diminta berkorban dan bakal dikorbankan. Tak perlu cerita panjang lebar, yang dunggu tetap dunggu.....yang bangang tetap abadi untuk selamanya.

Marhean diminta ubah gaya hidup.......pemimpin?? Apa pun tetap bersyukur, Malaysia masih aman.

Jazakallah.




kredit foto: Lebai Google


Support us MansuhPBS


___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.