AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Friday, 31 October 2014

Novel Review | Tasbih Buat Aishah







Sepatutnya aku buat review pasal novel Tasbih Buat Aishah sepurnama yang lalu. Namun, atas sebab² yang tak dapat dielakkan maka aku biarkan sahaja entri tersadai dalam draf. Mohon maaf buat sahabat Cikgu Ahmad Safarman atas kelewatan ini. Kesulitan amat dikesali....HiHiHi....jangan ketat² tau...

Untuk pengetahuan semua. Tasbih Buat Aishah ini adalah novel ke-2 yang dihasilkan oleh beliau. Sebelum ini beliau penah menghasilkan novel pasal ikan. Mesti u all tertanya², pasal ikan pun boleh buat novel ke?.....HeHeHe....Nak tahu boleh ke tak boleh....nak tahu ikan apa, u all borang boleh terjah entri INI.

Tasbih Buat Aishah kali ini digarap berbeza berbanding novel beliau yang pertama. Namun begitu, ia tetap mengandungi pengajaran buat pembaca. Tasbih Buat Aishah digarap secara lembut dan berhalus.

Serba sedikit tentang Tasbih Buat Aishah.

Mengisahkan dua orang sahabat baik yang tinggal sekampung, Aishah dan Ain.  Keputusan Aishah untuk berpurdah telah menimbulkan rasa kurang senang Ain terhadap dirinya. Patang mereka terserempak pasti Aishah akan menjadi bahan permainan buat Ain.

Suatu hari, ketika berlaku pergaduhan antara merteka, Alif muncul menyelamatkan Aishah. Saat itu la cinta antara Aishah dan Alif mula berputik. U all faham² je la macam mana dunia akan berwarna-warni bila cinta sudah bersemi. 

Tapi kan, pada masa yang sama Ain juga telah jatuh cinta pandang pertama kepada Alif. Jeng....jeng...jengggggggg.......tapi ini bukan klimaks lagi tau. Panjang lagi kisah Aishah ni.

Ok, aku sambung lagi......Ain ni punya la dengki dengan Aishah, pelbagai cara dia guna untuk memisahkan Aishah daripada Alif. Dalam mereka berkonflik tetiba mucul Firdaus. Last² Aishah mengambil keputusan menerima lamaran dari Firdaus. Opppssssssss......Siapa Firdaus?  Jeng....jeng...jenggggg......Ini bukan klimaks untuk novel Tasbih Buat Aishah lagi tau.....HiHiHi...

Aku sambung sikit lagi........Sebelum majlis pernikahan antara Aishah dengan Firdaus tetiba muncul seorang wanita yang mengaku isteri kepada Firdaus. Kejutan yang amat dasat buat sebuah jiwa wanita milik Aishah. Kenapa wanita itu misteri itu tiba² muncul disaat Aishah ingin mengapai pelangi bahagia dalam hidupnya? 

U all suspen tak? U all rasa la kan, siapakah wanita misteri itu? Betulkah wanita itu isteri kepada Firdaus? Mampukah Aishah mencapai bahagia sedangkan gelombang hidupnya tidak pernah berakhir? Bagaimana Ain dengan Alif? Bahagiakah Ain setelah merampas Alif dari Aishah?

HaHaHa......Malas aku nak taip pepanjang. Semua persoalan itu terjawab bila u all dapatkan naskah novel Tasbih Buat Aishah di book store berhampiran tempat u all. 


Tasbih Buat Aishah
Memberi seluruh cinta kepada seseorang bukanlah jaminan cinta itu akan dibalas


Alhamdulillah, akhirannya dapat juga aku tunaikan janji aku pada Cikgu Ahmad Safarman untuk conteng blog aku pasal novel beliau.. Jika tidak, tentu aku akan tergolong dalam kalangan orang² hensem dan sweet yang munafik. Kepada cikgu Ahmad Safarman, taniah diucapkan atas kelahiran baby ke-2 anda ini. Keep writing bro!

Jangan lupa balik Kelantan cuti nanti belanja aku nasi kerabu ayam bakar dekat Warung Su, Batu 11, Ketereh.....HaHaHa!!!

Kepada u all yang sudi singgah baca terima kasih aku ucapkan. Kepada kaki² novel, jangan lupa untuk menjadikan Tasbih Buat Aishah karya Cikgu Ahmad Safarman ini sebagai koleksi peribadi atau hadiah istimewa buat yang tersayang.

Jazakallah.



Support us MansuhPBS


___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.