AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Saturday, 22 February 2014

Jodoh dan cinta pandang pertama.




Apa ada pada cinta pandang pertama? Aku rasa setiap orang pernah merasainya.......pernah melaluinya....pernah juga tersadung kerananya.

Biasanya jatuh cinta pada pandang pertama dipandu oleh bertemunya unsur daya tarik tertentu dan selera tertentu antara satu hati dengan satu hati yang lain. Daya tarik itu mungkin sahaja berlaku akibat panahan renungan mata, mungkin juga oleh senyuman yang menawan.....mungkin juga oleh suara si dia yang sangat merdu atau tingkah si dia yang memukau sanubari. Dan semua daya tarik ini sangat2 mengesankan untuk 'jatuh cinta pandang pertama'.

Cinta mana mungkin dianalisa secara ilmiah, kerana cinta bukan sebahagian dari ilmu, tetapi ia sebahagian dari rasa. Sebagaimana sulit menerangkan rasa manis gula, demikian juga sulit menguraikan gemuruh cinta pada pandangan pertama. Bagi orang yang sudah merasai manisnya gula, mereka tidak mampu untuk menghuraikan manis gula itu secara ilmiah. Tetapi manisnya gula sudah menjadi haqqul yaqin yang tidak mungkin akan goyah oleh hujah apapun yang mengatakan bahawa gula tidak manis. 

Demikian juga orang yang telah merasakan manisnya cinta, ia tak pernah mahu mendengar penilaian orang lain. Cinta pandang pertama biasanya tulus, murni dan tidak berkonotasi 18sx. Tidak ada sakit menyakiti...tidak ada luka melukai......tidak ada sengketa merobek jiwa.

Bila memang bertemu jodoh pada cinta pandangan pertama maka segerakanlah untuk memohon pada Allah agar diberikan kemudahan untuk segera mewujudkan ikatan yang sah. Benda molek nak tunggu dan tangguh buat apa kan? Menyegerakan bukannya apa, untuk  elak  dari merasa lelah hati dan lelas diri dikemudian hari.


Ada yang kata, cinta pandang pertama tak semestinya jodoh kita. Aku tak menafikannya. Memang benar, tak semestinya cinta pandang pertama itu akan menjadi jodoh kita. Sekiranya apa yang diidam tidak menjadi kenyataan, bagaikan kaca merah hati akan retak binasa tanpa boleh digam UHU kan semula. Memang berat untuk melupakan cinta pandang pertama. Namun, haruslah yakin pada Allah atas apa jua suratan dan perancangan dariNYA. Dia kan sebest-best tempat untuk kita mengadu...

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud,
"Dan sesungguhnya doa itu pemberi manfaat kepada yang telah diturunkan dan kepada yang belum diturunkan, dan tidak ada yang dapat menangkis ketetepan Allah swt kecuali doa, kerana itu berdoalah kamu." [HR - Al-Tarmizi]

Firman Allah swt yang bermaksud,
"Dan apabila hemba-hambaKu itu bertanya kepada engkau dari hal Aku, maka sesungguhnya Aku amat dekat, Aku perkenankan doa orang yang memohon apabila ia bermohon kepada Ku" [Al-Baqarah:186]

Berpesan para pujangga cinta, "Mencintai tidak bermakna memiliki. Memiliki bukan bermakna mencintai. Cinta itu pengorbanan dan kesabaran." Dan aku selalu bagi tahu,  pesan pada diri, pesan pada semua.....sabar itu cantik.

Jodoh itu sesungguhnya rahsia Allah swt. Tapi kita boleh sahaja berusaha agar bertemu dengan jodoh yang diredhai. 

"Rabbana hablana milladunka zaujan thayyiban wayakuna shahiban lii fiddini waddunya wal akhirah." Ertinya. "Ya Tuhan kami, berikanlah kami pasangan yang terbaik dari sisiMu, pasangan yang juga menjadi sahabat kami dalam urusan agama, urusan dunia dan akhirat."

Cinta pandang pertama sesiapa pun bisa merasainya. Jodoh? Itu rahsia dan urusan Allah swt buat hambaNYA.  

Jazakallah.


Support us MansuhPBS


photo kredit: incik google
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-


No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.