AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Friday, 17 January 2014

Internet - Malaysia tempat ke-10 terakhir

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Benda ni bukan lagi rahsia umum. Majoriti rakyat marhean merasai kekangkungan internet yang ada kat Malaysia ni. Kalau pakai broadband ibarat pakai BEROKben.....Kalau pakai streamyx ibarat pakai siput sedut. Unifi??? Hmmmmm....indah khabar dari rupa. Pernah pihak yang menaungi unifi tu kena f**k dengan blogger yang ada nama tu dalam entri beliau. Tak percaya??? boleh baca SINI



Aku sekarang guna streamyx kat rumah.....Kadang2 bila outim terpaksa la pakai BEROKben. Pasal perkhidmatan tak payah sembang. Kadang2 dia laju, kadang2 dia macam beruk tengah asyik mencari kutu. Apa pun tak boleh!. Kalau kat tempat kerja lagi la, terbantut segala urusan gerak kerja. Ketat jiwa rasa. 

Pasal streamyx kat rumah aku ni nanti aku story next entri. Aku tak taruk kaw2 kat depa tu. Sembang je kencang.....hakikat hampeh! Simpan dulu....lepas ni baru kasi letup lahar gunung berapi yang ada tang dada ni...

Kat Malaysia ni pengguna dikenakan bayaran mahal untuk internet tapi perkhidmatan macam apa ntah. Macam mana nak jadi negera maju jika soal internet pun kita terkebelakang. Tinggal beberapa tahun sahaja lagi nak mencapai wawasan 2020 (negara maju) tapi hakikatnya banyak benda kita go stand ke belakang. Apa pun tak boleh!

Menurut laman web TechBiggy, Malaysia berada pada tangga ke-10 yakni yang tercorot untuk negara yang mempunyai kepantasan internet paling perlahan. Sedangkan Nepal yang rakyatnya ramai berkelana kat Malaysia ni....yang konon2 negara termiskin boleh jer berada ditangga ke-2 negara yang mempunyai kepantasan internet paling perlahan.  Bermakna nepal lagi better penggunaan internetnya berbanding negara kita yang tercinta. Manakala negara paling laju kepantasan internet adalah milik Hong Kong.  Agak menyedihkan bukan??. Jangan ada yang suruh aku pindah keluar Malaysia jika tak nak guna internet berkadar pelahan sudah.....tak pasal2 kekangkungan terserlah nanti..

Top 10 Kelajuan Internet Paling Pantas. 

1)  Hong Kong
2) South Korea
3) Japan
4) Latvia
5) Romania
6) Belgium
7) Switzerland
8) Bulgaria
9) Israel
10) Singapore

Top 10 Kelajuan Internet Paling Perlahan

1) Libya
2) Nepal
3) Nigeria
4) Iran
5) India
6) Bolivia
7) Syria
8) Indonesia
9) Kazakhastan
10) Malaysia

Aku harap, akan ada penambahbaikan untuk jalur lebar kat Malaysia ni nanti. Internet kini bukan lagi lambang kehidupan tetapi ianya satu keperluan.....rite???

Well, korang rasa betul ke apa yang TechBiggy ni keluarkan? Apa pandangan korang?? Adakah korang berpuashati dengan kelajuan internet dan harga internet di negara kita? Apa pengalaman korang. Ayuh, kongsikan pendapat korang diruangan komen.

Jazakallah.


kredit photo: Google
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.