Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Friday 22 November 2013

Awasi keselamatan emel anda

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Korang ada emel tak? Pernah tak korang terfikir tahap keselamatan emel korang tu? Korang jangan ingat muka buku sahaja 'mahkluk jiwa kacau' mampu hack, emel pun silap2 depa boleh hack juga.

Tadi masa nak cek emel....maik aihhhhh.....tensen yang amat......asyik tak approve je password yang aku masukkan.....tak tahu mengapa......lepas aku tanya incik yahoo, baru aku tahu sebab musabab kenapa aku tak boleh loading masuk kat emel yahoo aku.

Rupa2 nya ada tindakan subversif yang cuba nak porak perandakan emel aku tanpa aku sedar....Tapi nasib baik la incik yahoo ni smart, jadi dia awal2 dah blok aku punya emel dari terus digunakan oleh mereka2 yang tidak ohsem.


Penat juga la nak kasi settle masalah ni tadi......macam2 cengkadak yang perlu aku buat sebelum password baru aku tu ni yakini dan di approve oleh incik yahoo.

Antara sebab kemungkinan password dan emel aku diceroboh mengikut apa yang incik yahoo bagitahu tadi....

1- Kemungkinan aku lupa nak logout kemudahan pelayar yang telah aku guna.
Jadi, kepada korang semua sila la logout setiap kali korang sudah online. Hatta korang login kat laptop peribadi or hp sendiri. Jika berlaku kes kecurian atau kehilangan,  segala apa yang korang layari tu selamat dan tidak terdedah kepada manipulasi.

2- Aku banyak sangat guna emel tersebut untuk pendaftaran perkhidmatan online.
Sekarang ni, semua perkhidmatan online perlukan kita masukan alamat emel dan password untuk pengesahan bukan? Aku pun sebenarnya banyak guna emel ni untuk urusan online aku.....contohnya muka buku.....blogging.....sistem online kerja aku......dan banyak lagi la.......jadi, terdedahnya ia kepada manipulasi dan pencerobohan memang amat besar.

3- Aku menggunakan password yang sama terlalu lama dan tidak direnew.
Jadi, kebarangkalian untuk password aku terdedah kepada hackers amat tinggi. Sekurang2nya aku perlu menukar password sekerap yang mungkin. Tapi aku lupa nak ambik tahu 'sekerap yang mungkin' tu berapa kali dan dalam tempoh berapa lama (sikap kurang cakna aku memang terserlah) .....Tapi aku rasa elok sebulan sekali la kot....ke korang rasa macam mana??

Langkah berjaga-jaga.
Sebagai langkah berjaga-jaga aku telah pun menukar password aku kepada yang baru yakni manabolehkasitau.....HaHaHa.....Aku juga telah berikan no hp aku pada incik yahoo untuk langkah keselamatan. Jadi, lepas ni jika ada gerak geri mencurigakan dalam emel aku incik yahoo akan terus sms pada aku dan minta aku masukkan keyword yang dia hantar melalui hp untuk aku aktifkan emel. Selagi aku tak masukkan key tu selagi tu la 'makhluk jiwa kacau' tu tak boleh nak lepak2 senang lenang guna emel aku.

Well, kepada korang semua berhati2 la yer lepas ni.....elok la buat apa yang patut sebelum korang pun menerima nasib seperti aku. Buang masa baqq ang bila nak kasi settle semua benda ni.....law makan masa seminit dua takpe juga......ini tidak, sikit punya lama....sadis betul rasa.

Selamat mengambil ikhtibar buat semua.

Jazakallah.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.