Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Wednesday 21 August 2013

CCRIS untuk peminjam PTPTN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة



Panas!! Hangat!! CCRIS untuk peminjam PTPTN.....yang tak terkait pun jejari tersorong-sorong tumpang sekaki nak masuk komen tentang ni. Apa ke helllll???

Gilos mung....isu national ni.....rugi tak join sembang berapi tentang ni.....silap2 mencanak naik 'terjahan' kat blog.....HaHaHa....Cisssssss! berangan tak abis abg long ang ni kan.....sesaje nak berpoyo blog retis dan konon2 blogger gempaq.....terhangat dan terhangit dipasaran bundle...ahaks3.....

Seyes abg long rasa sangat ketat bila terbaca perihal PTPTN ni. Memang anti-yahudi gilos babeng la abg long dengan mende alah yang satu ni. Lantak angpa la nak cakap apa pun....janjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii dicapati ditepati.

Khabarnya CCRIS (Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat) dan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional) telah pun diijabkabulkan oleh BANK NEGARA.

Makanya dengan 'perhubungan' ini sah la yang peminjam2 dan bakal2 peminjam PTPTN ini akan disenaraihitamkan dan akan menerima kesan sepertimana peminjam2 loan rumah, kenderaan, kad kredit dan sebagainya.......itupun jika dalam kalangan peminjam ingkar. Yang tak ingkar tok sah dok gelabah la yer.....ahaks3....(◕‿◕)

Tapi memang kesian kepada graduan jika benar sepertimana yang diberitakan melalui sumber ini. Bagi abg long tak sepatutnya graduan dibebankan dengan CCRIS ni, pinjaman PTPTN ni tak sama dengan pinjaman lain waima graduan dikenakan caj 4%. Belum tentu dah abis belajar para graduan ni terus dapat kerja....peeeerrrrhhhhh.....dah macam Ketua Pemuda UMNO plak rasanya bila abg long sembang kencang macam gini.....HaHaHa....

Tapi seyes baq ang....memang melampau dan terlampau jika CCRIS ni digunapakai untuk para graduan peminjam dan bakal peminjam PTPTN.

Memang nawaitu yb menteri sangat sweet (baca SINI) untuk mengalakkan pembayaran balik oleh peminjam, tapi sebelum tu sistem PTPTN biar la mantap dan comei. Abg long sendiri pun ada sejarah hitam yang mengetatkan perasaan dengan PTPTN ni bila berurusan buat bayaran balik. Kalau angpa nak tahu sejarah hitam apa boleh pm abg long, tak pun kita boleh ngeteh kedai mamak sambil nonton bola EPL...HiHiHi....

Rasanya ada banyak jalan lagi nak suruh para peminjam PTPTN ni bayar balik pinjaman. Pertama, hapuskan sahaja caj (RIBA) yang ada.....tak kira la caj pentadbiran ke caj perkhidmatan ke.....cas telefon jangan hapuskan, nanti susah pula khalayak nak google blog abg long dengan telefon pintar depa jika bateri padam....macam mana nak baca entri yang bersepah kat sini nanti....HiHiHi...

Hapus cas perkhidmatan belum tentu depa bayar.....aaduiiiyaaaaaaa.....dah benda tak hapus lagi mana tahu depa bayar ke tak bayar....try la hapus kan dulu....tak gitu?

2nd, KWSP kan ada. KWSP untuk simpanan hari tua, tapi MASA MUDA hidup dah sengsara dengan segala macam benda mananya nak bahagia dan gembira ketika HARI TUA?? Angpa paham ke dak apa yang abg long bebelkan ni??

Hmmmm.....Abg long rasa kerajaan perlu bagi kelonggaran untuk rakyat keluarkan KWSP depa untuk langsaikan pinjaman PTPTN. Takdak guna simpan KWSP sampai tua tapi masa muda sengsara......ntah2 tak sampai tua malaikat dah mai cabut nyawa.....kan ke naya....

Tapi yang takdak KWSP sebab belum kerja lagi lagu mana??? Hmmmmm.....Abg long bukan apa, bagi abg long kerajaan patutnya melapangkan bukan menyempitkan. Kata rakyat didahulukan...kan? kannnnnnnnnn??? Fikir-fikirkan dan selamat beramal......Ahaks3..

CCRIS untuk peminjam PTPTN......Kepada para peminjam (termasuk diri sendiri) bersama la kita elakkan diri dari menjadi mangsa bankrupsi. Kepada bakal2 peminjam, fikir dulu sebelum buang tandatangan borang. Cari la dana lain untuk menampung pengajian....Meh pinjam dengan abg long, abg long bukan Ah Long......abg long mau tolong.....(◕‿◕)

Rasa2 cadangan abg long kat atas tu boleh pakai tak? Rasa2 menteri tersebut baca tak blog abg long ni erk? Hmmmm.....haremmmmmmmmmmmm kot....takpa, nanti abg long tepek kat wall pesbuk beliau, itu pun law beliau ada pesbuk la....coz beliau memang tak friendlist dengan muka buku abg long lagi....HiHiHi...

Pak menteri, harap pertimbangkan dua saranan abg long kat atas guna dacing yer. Baru bekerja untuk rakyat gitu...

Tapi kan, dalam ramai2 menteri kabinet dapur Malaysia. Menteri dalam gambaq bawah ni paling ohsem sekali. Harap perjuangan beliau berkenaan PTPTN yang nak di CCRIS tiankan ini betul. Bukan sandiwara dan cerekarama untuk tontotan klafikasi U.....Harap kita semua husnuzon dengan perjuangan yb kj berkenaan PTPTN ini.




Sketsa PTPTN.

Mat Cai: "Kenapa pinjam PTPTN?"
Samdol: "Sebab nak sambung belajar"

Mat Cai: "Kenapa nak sambung belajar?"
Samdol: "Sebab nak kerja bagus"

Mat Cai: "Kenapa nak kerja bagus?"
Samdol: "Sebab nak bayar PTPTN"

Abg long: "Jeng kreng mung.....mampuh keras"
Syukur.....Malaysia aman.

Jazakallah.
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.