AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday, 24 June 2013

Jerebu | Macam2 ada

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

JEREBU macam2 cerita tentang dia dok ada. Kalau angpa rajin selak muka buku tentu angpa akan jumpa macam2 kisah tentang jerebu. Semuanya lawak gaban. Dari ayat di status sampai la kepada gambaq yang di post boleh bikin senak pankreas duk tahan gelak.

Sekarang ni dah kurang orang duk mengumpat mengata kat status mereka......kurang sikit pakat duk kumpul dosa. Ke macam mana? Jerebu ni ada baiknya juga, semua orang (termasuk abg long) cakap pasai dia. Macam benda lain dah tak bermakna...HaHaHa....Angpa nampak tak betapa besaq pengaruh dia untuk hidup kita?

Lawak depa pasal jerebu memang ohsem. Sebab mereka berdua kat bawah ni la khabarnya jerebu melanda seluruh negara.


Pergaduhan antara atomen dengan raksase
Khabarnya PM kita juga dah masuk campur pasal Jerebu ni. Beliau dah pun call pihak di Indonesia sana bertanya khabar perihal Jerebu yang terapung diruang udara Malaysia. 

Oooohhh....sebab sate rupanya
Ada yang create cite man of steel juga sedang sesak nafas kat hospital sana akibat jerebu yang melanda. Man of steel ni rupanya pengidap asma rupanya....HaHaHa....Macam2 betol...

Antara pesakit asma yang mendapatkan rawatan di sepital akibat jerebu
Paling tak boleh blah adalah cara pemakaian mask atau alat penafas bagi mengelak terhidu udara tercemar akibat jerebu yang melanda.

Gunakan apa sahaja asal selamat. nasib tak guna tong gas memasak..KahKahKah
Asal halal dan selamat dari terhidu asap jerebu...yang penting guna yang sendiri punya....HaHaHa
Kreatif dan inovatif......angpa ada?? Waaaakakakaka
Dengan adanya jerebu ni yang kaki merokok dah kurang isap rokok.....yang kaki merewang dah pandai duk rumah dan kurangkan aktiviti luaran......Yang kaki mengumpat mengata kat  orang di laman2 sosial dah kurang aktivitinya, jerebu sahaja sekarang menjadi umpatan. Elok la tu kan, dalam buruk ada baik dia.....di jelebu ada juga jerebu....Ahaks3...KihKihKih..

Pasai pa jerebu? Semua ni sebab kita juga. Rakus dengan kehidupan di dunia.

Allah swt berfirman yang bermaksud, 
"Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia; Allah menghendaki supaya manusia merasakan sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka, supaya mereka kembali (ke jalan yang benar)." [Surah Rum:41]

Tapi kan, angpa taw dak yang jerebu ni salah satu petunjuk dari Allah swt? Tanda2 kiamat  yang dah semakin tiba.

Allah swt berfiman lag yang bermaksud, 
“Maka tunggulah ketika langit membawa kabut yang nyata, yang meliputi manusia, inilah adzab yang pedih.” [Ad Dukhkhan:10-11]

Manakala, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud,
“Sesungguhnya Rabbmu telah memperingatkan kamu dengan tiga hal. Pertama: Asap yang akan mengakibatkan kepada orang Mu’min seperti demam dan kepada orang kafir sehingga ia melepuh (pecah) dan keluar asap dari setiap telinganya, yang kedua adalah binatang, yang ketiga adalah Dajjal.” [Dikeluarkan oleh Ibn Jarir dan diriwayatkan oleh Thabrany dari Abu Malik Al Asy’ari dan sanadnya adalah jayyid]

Gelak2 juga. Tapi isi pengajaran dari kehadiran jerebu ni jangan sesekali kita lupa. Abg long bukan ostat tapi sekadar memberi ingat.

Jazakallah.


Credit photo: lebai google
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

1 comment:

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.