AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday, 14 January 2013

Semoga ada hidayah buatnya

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Tadi belek2 emel. Tetiba ada emel dari seorang sahabat yang bertajuk Semoga perempuan ini diberi hidayah untuk bertaubat. Cepat2 buka kotak emel, teruja punya pasal. Lepas je baca apa yang tertera kat kornea mata mengucap panjang abg long dibuatnya.

Sejak akhir2 ini sering kita terlihat dan terbaca kisah2 manusia yang tidak cermat dalam tutur kata terutama yang bersabitan dengan akidah. Yang sedihnya, laman2 sosial yang sepatutnya kita berkongsi kebaikkan kita gunakan ia ke arah keburukkan. 

Sesuka suki ati kita untuk meluahkan segala apa yang terbuku dijiwa di laman2 sosial. Sehinggakan perkataan yang kita luahkan itu bisa merobohkan takwa dan iman kita. Kita sengaja menempah tiket ke neraka, kita sengaja mencari jalan sukar.

Abg tak pasti benda ni dah heboh kat muka buku dan media sosial yang lain atau tidak. Namun, abg long nak kongsi juga kat sini agar kita betah mengambil iktibar dan belajar dari kesilapan yang duk ada. Bukan abg long nak mengaibkan si pelaku, tapi untuk pedoman abg long dan sahabat2 pembaca semua supaya kita berhati2 dalam setiap tutur bicara dan tingkah kita. 



Tiada guna kita mengaibkan diri sendiri didepan khalayak. Adakah kerana inginkan publisiti? Atau kerana ingin menegakkan kebenaran? Walau demi kebenaran dan keadilan sekalipun, islam tidak mengajar kita berbuat sedemikian.

Dengan kita berkata-kata sedemikian secara sepantas gaban kita telah kufur dan murtad. Nauzubillah....besar dosa jika tergelincir dari landasan akidah dan takwa ni. Bukan perkara yag boleh dibuat main apatah lagi dibuat main-main.

Kepada sahabat handai, tengok2 la anak-anak kita......lihat2 la adik2 kita dan perhatikan la sedara seagama kita. Payungi dan pimpin la mereka apa adanya. Yang penting, pokok panggal masalah ini adalah akibat kepincangan penerapan ilmu agama. Kita hanya melihat pada dunia sehingga kita lupa dan alpa kehidupan kekal abadi di 'sana'.

Ketika entri ini abg long conteng, akaun beliau telah pun di deactivekan. Namun, abg long titipkan doa semoga ada hidayah buatnya dihari depan. In shaa Allah

Berhati-hati la dalam tingkah dan tutur kita. Pesan buat diri dan juga sahabat budiman semua.

Jazakallah



Sumber: Garfield Jassmine
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

4 comments:

  1. Ni salah satu cara nak cepat popular dan naik nama.. abaikan jgn buat post pasal perkara ini kerana mereka sebenarnya lebih suka kalau org kecoh2kan pekara ini kerana mereka akan glamor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Mahamahu atas teguran dan ingatan. sy bkn nk bg dia femes ke apa...just sekadar ingatan dan renungan bersama. lagipun saya tak tepek pun link yang boleh khalayak mengembara ke teratak dia. ^__^...apa pun thanks sbb sudi singgah

      Delete
  2. Abg long nie saem fie, dia guna gambar kawan fie. Nama kawan fie cuby. Kesian dia, jahat lah orang lonie. Nyamar jadi orang lain pah tulis benda kokse kokse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lolllllll.....betui ka fie....kwn fie dh maklum pada SSM belum? kena bt report ni nnt

      Delete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.