AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Wednesday, 9 January 2013

Hidup jangan takbur dan riak

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Walau siapa pun kita, tinggi mana pun kedudukan kita....sehebat mana pun kita....Hidup biarlah berpada-pada. Tak perlu kita bersikap takbur dan riak. Sesungguhnya sikap takbur dan riak itu adalah sifat syaitan. 

Malam ini Allah SWT telah membuktikan kepada kita semua. Walau cantik mana sekalipun perancangan kita, cantik dan indah lagi perancangan dari-Nya. Siapa terfikir, orang yang kita sangka lemah dan kita beranggapan orang kita terlalu kuat baginya mampu menewaskan dan mengaibkan kita hanya dengan sedikit kealpaan diri kita dan pertolongan dari Allah buat mereka.

Abg long nak pesan kepada semua pencinta bola sepak Malaysia, usahalah anda bersikap takbur dan riak atas apa yang bukan hak mutlak anda. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Mengasihani. Segala perancangan ada pada-Nya.

Terlalu banyak bukti yang telah ada di depan mata. Ambil la ia sebagai pedoman dan sempadan dalam kita melatari sukan bola sepak negara kita. Jauhkan la dari sifat-sifat mazmumah melatari kehidupan kita sehari-hari. Jadilah pencinta dan pendokong bola sepak yang berperibadi tinggi. Usaha la kita memperkecilkan pihak lawan. Jauhkan diri kita dari caci maki, sumpah seranah serta kata nista yang boleh merosakkan ukhuwah sesama kita.

Jangan hanya sebiji bola kita lupa suruhan dan larangan Dia. Memang kita berhak dan hak masing2 untuk menyuarakan padangan serta kritikan. Namun biarlah itu semua dilakukan dalam batas-batas keagamaan. Islam tidak mengajar umatnya bersikap takbur dan riak. 

Imam al-Ghazali dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' berkata, takbur akan menjadi batas pemisah antara seseorang dengan kemuliaan akhlak. Orang takbur akan selalu mendustakan kebenaran, menganggap rendah orang lain dan meninggikan dirinya. Sedikit saja di hati ada sikap takbur, maka syurga akan menjauh, amalan tidak mempunyai erti.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak akan masuk syurga seseorang yang dalam hatinya ada sikap takbur walaupun sebesar debu.” (Hadis riwayat Muslim)

Jika mereka ingin takbur dan riak, usah la kita ikut menari dalam lenggok irama tari  sumbang mereka. Sebaliknya, kita tegur secara berhemah agar mereka mengetahui kesilapan mereka, agar mereka pantas memperbaiki kekurangan dan kehuduhan tersebut dikemudian hari. Usah la kita terus membiarkan mereka terus hanyut dengan keegooan mereka. Jangan terus biarkan mereka teraba-raba dalam cahaya. Pimpin dan santuni lah mereka dengan seadanya. 

Bersama la kita saling ingat-mengingati......nasihat-menasihati, berpesan-pesan untuk kebaikkan.

Jauhi sifat takbur dan riak bukan sahaja dalam arena bola sepak tetapi dalam apa jua  aspek kehidupan. Usah melatari sifat takbur dan riak diberanda kehidupan, kelak busuk dia boleh menerawang sampai ke dalam. Sesungguhnya takbur dan riak itu sifat syaitan....low profiles itu kan sweet.. Pesan arwah nenek, "Biar hidup merendah diri,jika ingin diri disayangi".



Usaha nak bertakbur dan beriak bagai sebab Allah bayar cash NO hutang-hutang. Kat 'sana' tu lain kira bayaran dia.

Kepada yang menang perlawanan taniah dan syabas abg long diucapkan. Kepada yang kalah  pula belajar la dari kesilapan dan kekurangan. Kalah bukan bermakna sudah tertutup pintu kemenangan. Bukan penamat sebuah perjuangan. Kepada yang bakal turun ke medan pertarungan, SELAMAT BERJUANG.

Jazakallah




Photo: Lebai google
___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.