AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Thursday, 27 December 2012

Superstar ke?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Sekarang ni bersepah hiburan yang melibatkan kanak2.....Macam2 rancangan duk ada. Sampai jemuih tang mata. Pelik juga, sebelum ni ada digubal akta yang mengawal penglibatan kanak2 dalam dunia seni. Konon tak mahu mereka dieksplotasi serta menjaga kebajikan mereka. Maklum la kan, dah nama kanak2 dah tentu depa ni masih bersekolah lagi. Objektif akta tersebut memang comei , namun abg long tengok perlaksanaan dia dah tak berapa nak comei. Dia punya jalan dah macam tak berhaluan.....Pi mai pi mai tang tu juga.

Pelik sekarang ni. Orang dulu2 berebut-rebut hantaq anak pi mengaji tapi orang sekarang berebut-rebut dan bangga hantaq anak masuk akademi hiduran realiti. Sangat bangga jika anak-anak depa boleh jadi artis dan femes satu tanah melayu ni. Sangat suka bila anak2 terkinjal2 kat dalam tv. 

Hentikanlah..kesian pada anak2, jadi mangsa kelalain ibu bapa dalam mendidik. Tak kan nak harapkan cikgu-cikgi, ustaz-uztazah kat sekolah mendidik semata? Apa peranan ibu bapa pula? Cukup ke setakat mengadakan duit, makan, pakaian dan tempat tinggal kepada mereka sedangkan roh agama langsung tak ada.....Bila budak tu perangai macam setan mula la anak2 dimangsakan, sedangkan khilaf dan alpa sendiri tak pula dihadami.



Tadi abg long tertengok anak2 kecil terkinjal2 dalam tv duk menari. Siap ada flashmob lagi. Ada yang kata hebat. Hebatkah? Terkinjal2 di khalayak....Mana lagi hebat, terkinjal2 duk menari sebab nak jadi artis dengan pandai mengaji dan jadi al-hafiz....Itu pendapat abg long la.....Jadi ibu bapa ni bukan semata untuk dunia, tapi juga 'disana'.

Elok ke anak laki2 dan perempuan2 umur belasan tahun di ajaq menari. Konon2 nak dijadikan artis. Dedah rambut, dedah body....tergedik2 sana tergedik sini....Superstar ke? Kan ke baguih kalau Astro Ceria 611 tukaq rancangan ajaq praktikal solat, mengaji serta mendalami hukum hakam agama sesuai untuk taraf anak2. Ada jugak maslahat untuk budak2. Ini tidak, dijamu jiwa anak2 dengan hiburan yang melimpah ruah....hmmmm...

Ada yang kata, "zaman dah berubah....lagipun semua tu hiburan semata". Ye, abg long tahu zaman dah berubah....orang yang tak ikut peredaran zaman ni kuno kan? Tapi kan, banyak mana pun zaman dah berubah tapi kitabullah (al-quran) tetap tak berubah. Membaca al-quran juga satu hiburan apa, siap boleh terapi jiwa dan minda. Tak percaya??

"Dah tu tak payah la tengok kalau tak suka"..... Lollllls...Dah ada depan mata, abg long tengok je la...Sekadar tengok...Tak dak la pula abg long nak letak tang jiwa. Terkinjal2 menari macam tu just hiburan kosong yang tak bermakna. Abg long bagitau ja, terpulang la pada semua. Sekurang2nya esok2 dah lepaih untuk abg long menjawab dengan Dia.

Orang lama kan penah pesan, "melentur buluh biar dari rebungnya"....Anak-anak ni amanah Allah, mereka ibarat kain putih....jika kita punya lukisan super cantik ke atas kain putih tadi maka kecantikan la yang kita perolehi nanti. Jika sebaliknya, angpa paham2 ja la yer...




Betui ka depa bakal jadi Superstar? Kalau abg long tengok artis2 realiti tv yang lepaih2 tak ke mana juga....Nak masuk market Indonesia pun sesak nafas nak bernyawa.....Abg long tulis ni pun sebab terkejut dari jawapan seorang anak kecil yang abg long tanya pasai cita2 dia, "cita-cita Mia (bukan nama sebenar) bila besaq nanti nak jadi artis"....Lollllss...Okies ebelibadi, jangan ketat2 jiwa.....jadi artis tak salah, cuma bila duk dalam tuh takut nanti duk ada ja yang tersalah tika melangkah....so, angpa pikiaq la sendiri na...

Awasi la rancangan tv yang anak2 atau adik2 angpa tontoni. Jangan sampai jiwa depa dipengaruhi.

Barakallah fiikum.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”

2 comments:

  1. tu la pasal... buat rancangan merosakkan akidah org Islam.. MasyaAllah...

    ReplyDelete
  2. merosakkan budak-budak.. pak nil punya keja la ni.. tom-tom bak ok lg, tapi superstar dah melampau la.. ingat kena ubah program budak2 yg mempromosi agama plak la pak nil.. bukan apa ingat akhirat

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.