Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Saturday 8 December 2012

Adobe Photoshop Class

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Kelas yang tak macam kelas...HaHaHa....Apa pun, syukur Alhamdulillah.....Malam ni dapat juga menambah sedikit ilmu dalam berphotog melalui sahabat2 yang sudi berkongsi ilmu. 


Gambaq ni sihir ni
Nampak kot sisi abg long semakin berisi
Tak patut iPhone ni buat gambaq ni jadi lagu ni (berapa banyak ni daaaaaaaaa)
Nayaaaaaaaaaa.....
Punya la masing2 tekun dan kusyuk mengadap laptop memasing sampai lupa jam yang duk berpusing ke arah kanan (siapa2 yang punya jam berpusing arah kiri sila angkat kening. Sesungguhnya anda memang ohsem abis la.....HaHaHa....) dah tertacap kat angka tiga. 

Terima kasih buat sahabat2 yang sudi berkongsi. Abg long ni bab-bab teknologi memang oldschool sikit. Lambat betul nak pickup. Maklum la, abg long dulu sekolah pakai atap abestos ja. Tak macam budak2 zaman la, sekolah depa sekarang mantap abis. Atap pun pakai atap genting.

Rumit juga nak guna Adobe Photoshoot ni rupanya (bagi abg long la). Ingatkan macam makan kacang kuda rebus ja dia punya senang. Mau ketat serebrum abg long mengadap dia tadi. Bak kata bijak yang pandai, "teraba-raba dalam cahaya". Fuhhhhhhhh....naya...

Tapi, alhamdulillah la. Dengan tunjuk ajar sahabat-sahabat serta tahap ketekunan abg long, maka dapat juga follow sikit-sikit walaupun tidak banyak. Teringat orang lama berpesan, "Sikit-sikit....lama-lama jadi bukit"... Yang penting, rajin godek2 dan usaha....usaha....usaha.....usaha sampai lebam.....In shaa Allah...

Walaupun bidang photog ni bagi abg long satu hobi sepertimana abg long berblogging. Sebetuinya, dalam apa jua bidang dan pekerjaan yang kita lakukan jika kita terus berusaha dan sabaq pasti akan berjaya. In shaa Allah la.  Mak ayah kita...cikgu2 kita dan bijak yang pandai kan selalu berpesan, "usaha itu kunci kejayaan". Orang yang tak nak berjaya memang dia tak berusaha......Orang yang tak berusaha memang dia tak nak berjaya....HaHaHa.....ayat apakah ini?? 

Jadi, marilah kita semua pakat2 berusaha demi mencapai kejayaan dalam apa jua bidang dan pekerjaan yang kita lakukan. Lebih-lebih lagi jika kita berusaha untuk berjaya menjadi muslim yang sebenar. Itu lagi sweet dan comel....(siapa setuju statment abg long ni sila angkat kening lagi sekali....HiHiHi..)


Well, gambar kat bawah ni adalah hasil dari ketekunan abg long dan tunjuk ajar serta komen sahabat abg long masa duk berkolaborasi dengan depa tadi.

- Panorama sunset di Kuala Besut, Terengganu

Oleh yang demikian, Abg long sudahi entri blog abg long kali ini dengan ucapan wabillahi taufiq walhidayah wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh (ayat skema dewan bahasa dan pustaka....KahKahKah....)

Barakallah fiikum


NotaDiari:
Mohon maaf kepada sahabat2 blogger dan penerjah setia blog abg long jika angpa sedikit bosan dengan entri2 abg long kebelakangan ini yang asyik duk updates pasai aktiviti photog abg long. Cuti sekolah ni memang ini la pekerjaan abg long.  Mencari dan mengaut ilmu tentang berphotog dari sahabat2 seluruh alam.

___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

9 comments:

  1. memang payah pun Adode photo ni.. cuba kalau selalu guna, okay la tu.. hehehe t dah pro, ajar ena boleh??? hikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgh dok godek2 dia la skrg ni...
      semacam dh jatuh cinta je dgn AP ni ha...sampai lupa makan minum. Sek bek solat x lupa...hahaha
      in shaa allah....ilmu yg baik ni ena elok dikembang biak kan
      betul dak?

      Delete
  2. bagus la siap ada kelas lagi..saya x der org ajar..jenuh la nak godek2 tutorial...sampai sekarang x pandai sangat PSD ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. abg long stdy gak dgn tutorial kat youtube tu cikgu ma, tapi mcm serembrum abg long x leh terima je ajaran dari youtube.
      naasib bak la ada sahabat2 yg sudi berkongsi ilmu...alhamdulillah

      Delete
  3. bolat Adobe Photoshop ni buat hiasa desktop . jarang sentuh kecuali crop gmbr

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk crop abg long x reti lagi.....tgh kayuh pelan2 dgn AP ni.

      Delete
  4. dh lm xguna adobe edit gmbr...hee
    org tganu ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti cik tom guna aplikasi lagi power rangger kan? kan? kan?
      hihihi.....
      saya bekerja sahaja di Kemaman, Terengganu.
      saya suka Terengganu, panorama dia best.

      Delete
  5. cantik gambar tu.bestlah dapat belajar ilmu photoshop sekali kan.^_^

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.