AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Tuesday, 16 October 2012

Panas! | Murid Sekolah Di Aniayai

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة




Teruk maha benar sikap orang kita sekarang ni. Sanggup melakukan penipuan dan menganiaya murid-murid sekolah dengan memberi makanan yang tamat tempoh dan mempunyai kandungan yang merbahaya semata-mata untuk mendapat keuntungan yang berganda. Langsung tidak memikiri keselamatan murid-murid yang mengambil sumber makanan tersebut.

Cuba la angpa semua bayangkan jika adik, abg, kakak, sedara mara kita yang masih dibangku sekolah itu di beri makan makanan yang buruk, busuk dan merbahaya. Apa perasaan angpa? Marah? Sedih? atau buat donno je?

Setiap tahun bila keluaq ja laporan audit negara pasti masalah yang sama akan didendangkan lagukan. Cu angpa pikiaq berapa ramai murid-murid sekolah yang terdedah kepada bahaya dari dulu sampa la? Ntah-ntah kita adalah sebahagian darinya. Ye la kan, kita dulu pun pernah gak jadi murid sekolah kan...kan...kan....???



Bukan sahaja bahan yang digunakan itu tidak selamat untuk dimakan malah ada juga sesetengah darinya diragui status halal.

Abg long bukan nak salahkan sapa2. Masalah ini bukan baru tetapi dah lama ia terjadi. Dah berakar umbi. Pi mai pi mai tang tu juga la bilamana setiap tahun laporan audit negara dikeluarkan. Berapa banyak wang negara membazir sedangkan impak darinya tiada. Abg long ulas berkaitan isu penyediaan makanan untuk murid-murid ni bukan apa, mereka anak-anak yang tidak berdosa. Jadi, mengapa hak mereka direntap dan hidup mereka dianiaya? 

Mana pemantauan? Mana penguatkuasaan? Mana ketelusan? Sampai bila nak perkara sedemikian berterusan? Anak-anak dan adik-adik kita diberi makan makanan expired, mereka yang disinggahsana kuasa makan ikan segar dengan keluarga.

Bagi abg long, alasan kontraktor yang dipertanggungjawabkan menggunakan daging kerbau dan ikan yang sejuk beku yang tidak segar kerana kesukaran mendapatkan bekalan bahan mentah dalam kuantiti yang banyak untuk hidangan kepada murid adalah satu satu alasan yang bertaraf sampah. Nonsense!
"Mengikut kontrak, kontraktor hendaklah memastikan bahan makanan seperti bahan mentah dan bahan kering yang digunakan berkualiti, halal, tidak luput tarikh guna, mengikut spesifikasi, jenama dan tertakluk kepada akta makanan yang sedang berkuatkuasa."
Jadi, sebelum mendapat tender, para kontraktor ini sudah sedia maklum responbiliti mereka. Bagi abg long, mencipta alasan tidak terkandung dalam terma kontrak. Abg long harap depa ni faham. 

Implikasi dari penipuan untuk dapatkan keuntungan yang lebih; haram, membahayakan pelajar2, & rezeki yang diperoleh kelak tidak berkat. Kesian kat anak-anak dan adik-adik kita.

Teringat pada pesan seorang tua, "Pemimpin kencing berdiri. Orang bawahan apa lagi, kencing la mereka sambil berlari-lari." 

Angpa boleh rujuk maklumat lebih detail di laman sesawang Laporan Audit Negara. Banyak yang kita tak tahu akan menjadi tahu. Sesungguhnya semua itu adalah ilmu. 


"Tiada yang berubah jika diri tidak merubah"

Wallahualam

Barakallah fiikum

-Kata Biar Terasa-


___________________________________________________________
Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.