AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Saturday, 28 April 2012

SEMUT | LABAH-LABAH | LEBAH

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Hari ini dihambat sedikit kepenatan lantas membuatkan otak serta jemari aku menjadi ke-tak-larat-an. Dari siang sampai ke malam baru sekarang aku berkesempatan untuk berdansa kata di blog yang aku kira maha sedap ini (ayat perasan tak boleh blah). Hari ini tiada apa2 yang super best perlu aku catat dan kongsi bersama khalayak. 

Namun hari ini aku sudah punya SEBUAH CERITA BESAR untuk aku persembahkan buat anak cucu aku kelak. Moga mereka memahami dan mengerti bahawa aku turut dalam perjuangan hari ini, bukan untuk diri aku sendiri TETAPI untuk masa depan mereka yang pasti. 

Aku rasa tidak perlu aku ulas peristiwa maha hebat dan besar yang berlaku hari ini kerana seantero dunia telah hadam akan kisahnya. Terpulang pada khalayak untuk memperkata akannya kerana mereka tiada disana, mereka tidak merasai manisnya sebuah perjuangan, dan mereka selayaknya untuk terus menipu diri sendiri. 

BERSIH 3.0 berjalan atas suara rakyat untuk menyuarakan sesuatu dan bukan atas desakan Ambiga atau mana-mana pihak. Sama seperti organizer buat majlis dan kita pergi tanpa apa2 desakan. Kalaulah semua pihak beri kerjasama untuk buat kat dataran merdeka sama macam kerjasama semua pihak nak buat maksiat malam tahun baru/hari merdeka kat dataran merdeka tu, benda ni tak akan jadi seperti mana yang telah terjadi hari ini...Kalaulah kerajaan sekarang tak takut, berilah kerjasama. Siarkan ceramah perhimpunan tersebut dalam TV macam penyiaran drama/konsert or ape2 yang tak berfaedah yang lain tu...Kenapa untuk program maksiat dekat dataran sewenangnya kita berdiam diri serta merestui. Akan tetapi, bila tiba untuk sesuatu yang bermakna untuk negara, untuk semua.....kita butakan mata, kita pekakkan telinga......kita sundalkan minda. 


Kita adalah rakyat. Pemegang saham terbesar dalam sesebuah negara. Kita ada hak sebab kita yang bagi duit kat negara. Negara kita kaya pun sebab titik peluh kita. Orang yang memihak kepada BERSIH 3.0 bukanlah insan sempurna, tapi mereka adalah orang celik yang nampak penyelewengan yang berlaku dalam kerajaan sekarang...Yes, kalau aku pentingkan diri aku boleh diam, aku boleh buat tak tahu macam orang lain buat dan enjoy ngan life yang ada tapi sebab aku dan mereka sayangkan negara, sayangkan masa depan negara, dan takut bahawa suatu hari nanti akan disoal di padang mahsyar, kenapa aku dan mereka membiarkan pemerintah berbuat zalim? sedangkan aku dan mereka nampak serta ada kuasa untuk mengubahnya....Sebab sayangkan negaralah ada yang terkorban hari ini.

Tetapi, mereka2 yang tiada di sana tetap juga ingin bersuara.....melontarkan bicara, mengata dan sebagainya. Sebenarnya orang kita takut terhadap benda mereka sendiri tidak faham....Tidak penah cuba untuk memahami....Tapi, terus membuat andaian. Analoginya begini, Dalam sebuah keluarga, jika seorang perempuan itu mempunyai suami....dan suami beliau nampak seperti marah...Tapi beliau tak tahu apa yg nak diamarahkan oleh si suami. Adakah beliau akan diam sahaja....atau cuba untuk nak cari apakah yg membuatkan si suami beliau marah?....kalau beliau ada akal beliau cuba memahami atau bertanya apakah punca suami beliau marah....kalau beliau cetek akal...beliau akan buat andaian negatif. Begitulah orang kita, tidak merasai dan tidak cuba untuk memahami tapi ingin juga berbicara. Bila mengenangkan puak2 sebegini aku teringat pada kisah " Semut, Labah-Labah dan Lebah" 

3 binatang kecil ini telah dikisahkan oleh Allh SWT dalam tiga surah di dalam Al-Qur'an. An Naml [semut], Al 'Ankabuut [labah-labah], dan An Nahl [lebah]. 

"SEMUT", menghimpun makanan sedikit demi sedikit tanpa berhenti. Binatang ini dapat menghimpun makanan untuk bertahun2 lamanya.  Pada hal usianya tidak lebih dari setahun. KETAMAKANnya sedemikian besar sehingga ia berusaha dan seringkali berhasil memikul sesuatu yg lebih besar dari tubuhnya. 

"LABAH-LABAH". Sarangnya adalah tempat yg paling rapuh [ Al 'Ankabuut; 29:41], ia bukan tempat yg baik dan bagus, apa pun yang berlindung di sana akan binasa. Sehinggakan laba-labah betina akan memusnahkan hidup labah-labah jantan semata-mata untuk survival hidup sendiri. Telur-telurnya yang menetas saling melawan hingga dapat saling memusnahkan. Inilah gambaran yang mengerikan dari kehidupan sejenis binatang. Hidup hanya memikiri kepentingan diri sendiri.

"LEBAH", memiliki naluri yang dalam bahasa Al-Qur'an - "atas perintah Tuhan ia memilih gunung dan pohon2 sebagai tempat tinggal" [An Nahl;16:68]. 

Sarangnya dibuat berbentuk segi enam bukannya lima atau empat agar efisen dalam penggunaan ruang. Yang dimakannya adalah serbuk sari bunga. Dalam diri lebah tiada ketamakkan, dalam diri lebah tiada keakuan. Lebah menghasilkan lilin dan madu yg sangat manfaat bagi manusia. Lebah sangat disiplin, mengenal pembahagian kerja, segala yang tidak berguna disingkirkan dari sarangnya. Lebah tidak mengganggu kecuali jika diganggu. Bahkan sengatannya pun dapat menjadi ubat. 

Sikap kita dapat diibaratkan dengan berbagai jenis serangga ciptaan Allah SWT ini. 

Ada yang berbudaya 'SEMUT'. Sering menghimpun dan mengumpul harta, hebat ilmu di dadanya. Belajar ilmu agama tapi tidak memanfaatkannya. Namun melaungkan kepada semua bahawa dialah yang paling mulia. Kemungkaran di depan mata pun hanya mampu berdiam sahaja.

Entah berapa banyak juga title 'LABAH-LABAH' yang ada di sekeliling kita. Yg hanya berfikir:  "Siapa yang dapat dijadikan mangsa" 

Nabi Shalalahu 'Alaihi Wasallam mengibaratkan seorang mukmin sebagai  'LEBAH'

Sesuatu yang tidak merosakkan dan tidak menyakitkan: "Tidak makan kecuali yang baik, tidak menghasilkan kecuali yang bermanfaat dan rela madunya diambil dan dikongsi dengan semua walau hakikatnya dia yang usahakan madu itu dari awal hingga akhir" 

Semoga kita menjadi ibarat lebah. Insya Allah! 

Selamat malam untuk semua. Assalamualaikum

#tidak salah berbeda pendapat/dokongan tapi lihatlah perkara POKOKnya sebelum kita terlajak berbicara.

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.