Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday 16 April 2012

Kecantikkan Lelaki Dan Kegagahan Perempuan

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة 

Alhamdulillah.....Syukran. Baru je sudah mendamaikan sisi gelap perut aku dengan beraneka makanan. Tadi masa sebelum pergi pasar malam dah nekad kan merah hati, nak bersederhana. Tapi bila dah sampai pasar malam lain pula ceritanya. Tapi, tak apa la kan.....dah kira rezeki makcik-pakcik dan abg-kakak yang berniaga.(ayat cover line lagi kan..hihihi..). 

Tadi punya la borong tahap pasaraya sakan, macam berhari-hari tak jumpa makanan. Macam2 aku beli....Nasi kerabu, apam balik, tauhu sumbat, buah apple dan kuih ntah apa ke name....Yang nak makan mulut aku sorang je. Itu pun berlambak dan bersisa lagi atas meja. Dah tak larat aku nak habiskan.....Nanti2 aku simpan, esok boleh la di buat sarapan. 

Sebelum aku end off entri hari ini, teramat la suka aku nak kongsi dengan u all semua....Tapi ini bukan kisah yang aku janji nak cerita tadi. Ni hal lain, yang aku janji tu sampai waktunya nanti aku cerita ya....Rasa jem dah mata, layu dan kuyu...Otak pun dah macam beku. Ini bukan fenomena tak normal apabila perut penuh dengan karbohidrat, protein, vitamin dan serat. Ini hukum alam namanya.....hihihi......Apa2 pun, aku  harap u all sudi la habiskan pembacaan untuk entri ini. Jom teruskan santapan minda sebelum beradunya mata. 


Kecantikan lelaki dan kegagahan wanita. Tang mana yang cantiknya lelaki? Apa pula yang gagahnya seorang perempuan? Macam terbalik pula kan....Jom terjah minda


~Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik adalah:- 


1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran
3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang baik sangka
6) Lelaki yang tak pernah putus asa

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki. 


Firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud: 
"Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu sebaik-baik teladan bagi kamu (untuk diikuti) iaitu bagi orang yang mengharapkan (keredhaan) Allah dan (kemuliaan hidup) di akhirat dan orang yang banyak mengingati Allah". 


~Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah adalah:-

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginan.


Kegagahan perempuan berdiri di atas teguhnya iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Siti Khadijah binti khuwailid adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan. Khadijah adalah wanita pilihan yang Allah amanahkan untuk mendampingi Nabi Muhammad SAW dalam menjalani tugasnya sebagai Rasul Allah. 

Keutamaan Khadijah diriwayatkan sebagaimana sabda Rasulullah SAW;
“Tidaklah Allah mengganti untukku (isteri) yang lebih baik darinya (khadijah). Dia beriman kepadaku saat orang-orang kufur. Dia mempercayaiku saat orang-orang mendustaiku. Dia memberikan hartanya kepadaku saat orang-orang mengharamkan harta untukku. Dan dia memberikan aku anak saat Allah tidak memberikan anak dari isteri-isteriku yang lain”.

Wallahualam...
Dah habis bacakan? jom tidur kita....esok nak kerja. Selamat malam semua. Tidur ketat2 dan mimpi cumey2. Assalamualaikum...

2 comments:

  1. huuuuu.. mcm same je kite..bile pegi psr mlm..xde istilah besedrhana dah..hoho

    ReplyDelete
  2. nafsu mentekedarah namanya tuh..hohohoholick

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.