AMARAN!!

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am & SEKS.

Diari Join Me | You Are My Friends

Thursday, 8 July 2010

Makna Seorang Teman


- Kita kan kawan...kenapa mau lawan?
Ada dua teman karib sedang dalam pengembaraan. Hitam dan Putih namanya. Ditengah perjalanan mereka bertengkar, Hitam tidak dapat menahan amarah kemudian mendorong Putih sampai terjatuh. Meski Putih sakit, Putih tidak melawan. Tanpa bertutur kata. Putih menulis di atas pepasir.


'Hari ini temanku mendorongku sampai jatuh'. 

Mereka lalu melanjutkan pengembaraan hingga menemui sebatang sungai untuk membersihkan badan. Namun ternyata sungai itu teramat dalam sehingga Putih hanyut dan nyaris tenggelam. Dengan penuh tekad Hitam terjun ke air walaupun Hitam tahu dia tidak pandai berenang dan bisa mengundang bahaya buat dirinya juga, namun itu semua tidak dihiraukan Hitam....Akhirannya Putih diselamatkan oleh Hitam, temannya. Ketika Putih kembali stabil dan rasa ketakutannya hilang Putih menulis disebuah batu. 
'Hari ini temanku menyelamatkan nyawaku'.

Melihat apa yang dilakukan Putih, Hitam terheran-heran dan bertanya, 'Kenapa waktu aku mendorongmu hingga terjatuh, kau menulis diatas pasir dan sekarang kau menulis diatas batu?'

Putih tersenyum dan menjawabnya, 'Ketika seorang sahabat melukai hati kita, kita harus menulisnya diatas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapus luka dihati. Dan apabila diantara teman terjadi kebaikan sekecil apapun kita harus memahat diatas batu hati kita agar kita tetap mengenang, tidak hilang tertiup waktu."

Dua teman baik itu akhirnya tertawa bersama, bahagia menikmati pemandangan yang indah disetiap derap langkah. Ternyata antara Putih dan Hitam, mereka ditakdirkan untuk saling melengkapi, biarpun terkadang... tsunami kecil bertandang datang dalam perhubungan namun itu semua bukan penghalang mencipta tugu keakraban.

NOTA:
Moral kisah diatas adalah hidup ini kita seringkali berbeda pendapat dan sering berkonflik hanya kerana sudut pandang yang berbeda. Oleh itu, saling memaafkan dan melupakan masalah serta kesalahan orang lain akan membuat hidup kita menjadi bahagia dan kebaikan orang lain yang pernah dilakukan untuk kita menjadi kenangan yang terindah dalam hidup kita yang senantiasa tersimpan dalam hati tak terhapus oleh detik waktu yang bergerak laju. Itulah makna seorang teman.


Sharing is caring....(◕‿◕)☆ ™ 
Terima kasih kerana sudi membaca

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers

Diari best sepanjang zaman

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.