Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Friday 8 January 2010

CERITERA CINTA

[Kisah Bermula]

Di hari yang damai, di pagi yang permai......aku menginjakan kaki ke sekolah baru. 1994 pertengahan bulan Jun, bermula episod baru dalam diari hidup aku sebagai seorang pelajar baru, ditempat baru...suasana persekitaran serba baru buat seorang aku.

Seusai membuat pendaftaran dan segala apa yang patut,aku telah dibawa oleh seorang guru menuju ke sebuah bangunan yang aku kira masih baru bercat, terdapat sebuah mural didindingnya. Halus seni buatannya, tentu sekali orang yang menghasilkan karya tersebut seorang yang teliti dan mempunyai daya imaginasi yang tinggi.....Sampai di bangunan tersebut aku telah ditempatkan di sebuah kelas, tertera di pintu kelas ”Selamat Datang ke 4 Sains 2”....kelas 4 Sains 2 adalah campuran antara mata pelajaran sains dengan teknik. Mata pelajaran Biologi di ganti dengan lukisan teknik (kelas yang bakal mencipta bakal arkitek la kot)....Maka bermulalah episod baru aku di sini...

Hari pertama aku di SMPC berjalan dengan lancar dan teratur, walaupun sekolah ini tidak besar dan hanya terletak di pinggir bandar namun segala kemudahan yang ada setanding dengan sekolah-sekolah elit yang lain, sesuai dengan persekitarannya sebagai gedung ilmu. Berkonsepkan intergrasi ilmu dengan alam. Pepohon rendang mengapit sekeliling, meredup dan mengindahkan kawasan sekitar. SMPC adalah salah sebuah institusi pengajian yang boleh dikatakan punya kreadibilti dalam melahirkan ramai tokoh terkemuka dalam negara, namanya kini gah dan mashyur seantero Malaysia, setanding dengan Sekolah Menengah Alam Shah, MRSM dan lain-lain sekolah yang sebaris dengannya. Bukan calang-calang pelajar yang mampu masuk ke sekolah ini, dan aku adalah sebahagian darinya kini.........

Aku ditempatkan di Asrama Putera nun berada dihujung padang sana. Hanya padang yang memisahkan Asrama Putera dengan Asrama Puteri. Semua pelajar tinggal di asrama, tiada seorang terkecuali, lagi pun semua yang datang ke sini bertebaran dari segenap negeri, walapun ada dari kedaerahan ini mereka juga tidak terkecuali, mesti tinggal di asrama, baik Putera mahupun Puteri. Apa alasan sebabnya aku pun tak ambil pusing sangat, bukan urusan aku.

Sesi suai kenal antara aku dan lanskap sosio-budaya warganya sudah pun berlalu. Namun begitu, konsentrasi aku terhadap asimilasi siratulrahim terencat kerna bayang-bayang seraut wajah itu masih segar dan hidup di minda aku.... meninggalkan sebungkus persoalan di hati yang aku sendiri tiada jawapan yang pasti...............Bentuk apakah kegilaan ini.........

(* bersambung)

2 comments:

  1. bila nak sambung lagi?

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah k.za....akn di sambung kn jga nnt...cma x bkesemptan lagi. urusan kerja mbatas sgala gerak kerja sgala idea

    ReplyDelete

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.